Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Viritech Apricale: 1000 pk en 0 g/km CO2

Verwachte lancering : 01-02-2024

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-06-2022

Viritech, een Britse start-up, onthulde de Apricale op het Goodwood Festival of Speed. Een hypercar op waterstof die 1000 pk ontwikkelt zonder de minste CO2-uitstoot.

Viritech is een specialist in brandstofcellen, wat ineens dus verklaart waarom de Apricale op waterstof draait. Zie de hypercar dan ook eerder als showcase voor het bedrijf. Waarbij het uiteraard de bedoeling is zoveel mogelijk bestelbonnen binnen te halen voor de onderliggende technologie, eerder dan voor de Apricale zelf. Viritech hoopt dan ook op langere termijn zo'n 400 miljoen auto's, 20 miljoen vrachtwagens en 5 miljoen bussen te kunnen uitrusten met zijn waterstoftechiek.

Vooral dan de met grafeen versterkte tanks - een technologie waarop het bedrijf patent heeft - die rechtstreeks in de structuur van de auto zijn geïntegreerd. Daar verminderen ze niet alleen de massa, ze vereenvoudigen ook het ontwerp van het chassis en verlagen de productiekosten. Bovendien beloven ze een actieradius van 800 km. Meer dus dan wat je uit 100 kWh aan batterij zou halen.

1000 pk voor 1000 kg

Nu, het is niet dat de Britten daarom half werk hebben geleverd. Voor het design van de Apricale, bijvoorbeeld, zijn ze gaan aankloppen bij Pininfarina. Dat maakt dat het ding niet alleen bloedsnel is, maar ook zo oogt. Het is te zeggen, met 1.000 pk voor evenveel kilo's gaan we er gemakshalve vanuit dat de prestaties buitenaards zullen zijn. Al ontbreekt het vooralsnog aan concrete data. Op een prijs na dan. Wie er eentje wil, zal daar minstens 1,75 miljoen euro voor op moeten hoesten. Exclusief belastingen. Je zal bovendien ook het nodige geduld aan de dag moeten leggen, gezien Viritech de eerste leveringen pas plant vanaf 2024.

>> Lees ook – BAC Mono, toekomstige waterstofraket

En wat voor de stervelingen?

Om ook de minder gegoeden deze wereld te laten profiteren van zijn technologie, introduceerde Viritech eveneens de Tellaro. Een SUV die de voorste motor van de Apricale op de achteras draagt. Een elektromolen die - uiteraard - ook door waterstof van stroom wordt voorzien. Zelfs aan de utilitaire wereld werd gedacht, getuige de Jovian. Een knoert van een trekker die wil bewijzen dat wegtransport en waterstof hand in hand gaan.

>> Lees ook - NAMX SUV: Pininfarina-design met verwisselbare waterstoftanks

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten