In navolging van de technisch identieke Seat Mii (in 2020) en de Skoda Citigo (in 2021) heeft ook Volkswagen de productie van de VW Up gestaakt (in 2023). De vinnige stadswagen krijgt een opvolger in de gedaante van de ID.1, maar die zou nog enkele jaren op zich laten wachten. Up-fanaten kunnen intussen bij het Duitse Geparda terecht, want die brengen een opmerkelijke versie van de vrolijke Volkswagen op de markt.
Geparda bouwt de VW Up immers om tot een L5e-voertuig, zodat ook Duitse 16-jarigen deze Volkswagen mogen besturen. De achteras gaat volledig op de schop: deze Up-conversie doet het immers met twee heel dicht tegen elkeaar geplaatste achterwielen - waardoor deze VW als driewieler geclassificeerd wordt. Die set-up heeft geen invloed op het aantal zitplaatsen: deze stadsmus blijft een vierzitter.
Specifiacties en prestaties
Verkijk je niet op de aandrijflijn, want in tegenstelling tot micromobielen zoals de Citroën Ami en de Microlino doet deze door Geparda vertimmerde Volkswagen Up het zonder elektrisch aandrijfgeheel. Best opmerkelijk, want deze stadswagen was ook te bestellen als e-Up. Geparda baseert zich op de 1.0 MPI, een een atmosferische benzinemotor die de voorwielen aandrijft via een manuele vijfversnellingsbak.
Om te voldoen aan de L5e-norm wordt het vermogen van deze krachtbron wel teruggeschroefd naar amper 20 pk. Maar omdat deze Volkswagen niet meer dan 908 kilogram op de weegschaal zet, blijven de prestaties overtuigen. Deze Geparda heeft bijvoorbeeld een topsnelheid van 111 km/u. Om de stabiliteit aan dergelijke snelheiden te garanderen, krijgt deze Frankenstein-VW een speciale chassisset-up met Eibach-veren en een speciale stabilisatorstang.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!