Van de merken van het Volkswagen-concern bezit de Traton-divisie, die de merken Scania, Man en Navistar omvat, ook de rechten op de merknaam Scout, die zeer bekend is aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Om mee te liften op de golf van elektrische SUV's en pick-ups overweegt Volkswagen de naam Scout nieuw leven in te blazen om dit specifieke segment in de Verenigde Staten aan te vallen en concurrentie te bieden aan de Rivian R1T en R1S. Of misschien mikken de Duitsers op iets groters, als de Ford F-150 Lightning. Als het project werkelijkheid wordt, zouden de eerste modellen in 2026 op de markt komen.
>> Lees ook – Volkswagen trakteert zich op Navistar-vrachtwagens en -bussen
Full size or not ?
Wetende dat Volkswagen met de Amarok al een pick-up met verbrandingsmotor heeft, met de technische onderbouw van de nieuwe generatie Ford Ranger, overweegt de Duitse groep op de Amerikaanse markt een groter elektrisch model aan te bieden. Maar in plaats van klanten ervan te overtuigen om bijvoorbeeld een VW te kopen in plaats van een Ford, GMC of RAM, zou het idee zijn een merk te herlanceren dat tot de groep behoort en waarvan de naam de patriottische gevoelens van de Amerikaanse klanten kan opwekken: Scout.
Dat doet de vraag rijzen naar het formaat van deze toekomstige SUV's en pick-ups, die hoger moeten worden gepositioneerd dan de Amarok, waarvan het formaat relatief compact is op deze enorme markt. Scout zou dus kunnen concurreren met Rivian en zijn R1T en R1S of zich richten op een hogere categorie en de strijd aangaan met de Ford F-150 Lightning of de GMC Hummer EV, en niet te vergeten de komende elektrische modellen die RAM op de markt zal brengen.
Deze renaissance van Scout zou een startinvestering van 1 miljard dollar vergen en de eerste modellen zouden in 2026 op de markt komen. De hierboven genoemde concurrenten zullen tegen dan al goed vertegenwoordigd zijn op de markt en nog gezelschap hebben gekregen van de spectaculaire maar telkens weer uitgestelde Tesla Cybertruck.
UPDATE 12/05/2022
De Volkswagen-groep heeft bevestigd dat ze International Harvest Scout gaat herlanceren onder het merk Scout, dat een volledig elektrische SUV en pick-up zal bouwen. Volkswagen heeft zelfs twee schetsen vrijgegeven waarop het profiel van die twee modellen te zien is. De nieuwe Scouts zullen in de Verenigde Staten worden ontworpen, getekend en geproduceerd, en zullen in de eerste plaats voor de Amerikaanse markt bestemd zijn. De Duitse groep zal een volledig nieuwe en onafhankelijke onderneming oprichten om deze renaissance te realiseren, zoals Arno Antlitz, Chief Financial Officer van de Volkswagen-groep, verklaarde: "De onderneming die we dit jaar zullen oprichten, zal een afzonderlijke unit en een afzonderlijk merk zijn binnen de Volkswagen-groep, die onafhankelijk zal worden bestuurd. Dit is in overeenstemming met het nieuwe sturingsmodel van de groep: kleine units die flexibel handelen en toegang hebben tot onze technologieplatforms om synergieën te benutten". De eerste Scout van de revival zal in 2026 worden gelanceerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!