De pessimisten die Volvo een trage en pijnlijke dood voorspelden zijn er sinds de overname door de Chinese Geely-groep aan voor de moeite. Sinds die overname blijft het Zweedse merk immers de verkooprecords opstapelen. Tegelijkertijd nam Volvo de gelegenheid te baat om zijn motorengamma een complete make-over te geven. De XC90 SUV hield namelijk het grootste modulaire SPA-platform (Scalable Product Architecture) boven de doopvont, samen met de 2.0-viercilindermotoren. De op stapel staande compacte SUV XC40 zal dan weer uitpakken met het toekomstige CMA-platform (Compact Modular Architecture) voor de middelgrote modellen en met de 1.5-driecilindermotoren. Maar daar blijft het niet bij. Tegen 2019 wil Volvo ook een nagelnieuw platform klaar hebben dat MEP heet, voor Modular Electrification Platform. Zoals zijn naam al aangeeft, zal dit platform de basis worden voor alle volledig elektrisch aangedreven modellen van het merk.
Van 100 tot 450 kW
Volgens onze collega’s van Green Car Congress beweert Matt Anderson, de directeur verantwoordelijk voor alle elektrische modellen van Volvo, dat dit toekomstige platform in staat moet zijn om elektromotoren onder te brengen met een vermogen van 100 tot 450 kW, oftewel 136 tot 612 pk. Om die cavalerie de noodzakelijke kracht te kunnen aanreiken, zou het MEP-platform bovendien bij machte moeten zijn om een lading batterijen onderdak te bieden die samen 100 kWh aan opslagcapaciteit bieden. Volvo hoopt dat het dankzij deze nieuwe familie van elektrische voertuigen en de nu al beschikbare oplaadbare hybrides tegen 2025 de kaap van 1 miljoen ‘elektrische’ modellen kan bereiken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!