UPDATE 22/02/2024
De Single Motor-varianten van de nieuwe Volvo EX40 en EC40 krijgen een iets grotere batterij (met een capaciteit die stijgt van 69 naar 70 kWh), wat resulteert in wat extra rijbereik. Belangrijker: het DC-snellaadvermogen neemt intussen toe van 135 tot 180 kW.
De Recharge-benaming verdwijnt, voortaan gaat Volvo al zijn elektrische modellen duiden met het E-voorvoegsel. Ook de XC40 en C40 volgen die nieuwe nomenclatuur, die reeds gebruikt wordt door de EX30, de EX90 en de EM90. Binnenkort staan ze immers als EX40 en EC40 in de catalogus.
De C40-badge verdwijnt volledig, de XC40-naam behoudt Volvo voor de modelvarianten met verbrandingsmotor. In 2030 schakelt de Zweedse constructeur sowieso over naar een volledig elektrisch gamma en dus naar enkel E-modellen.
Twin Motor Performance
Het gaan enkel om een naamswijziging, daar de elektrische aandrijflijn van de Volvo XC40/EX40 en C40/EC40 onlangs een doorgedreven technische update kreeg. Zo schakelden de Single Motor-varianten van voor- naar achterwielaandrijving, zoals dat ook het geval is bij de vernieuwde Polestar 2.
Maar dankzij die Polestar 2 krijgen de EX40 en EC40 wel een nieuwe topversie, want bovenaan het gamma vervangt Volvo de Twin Motor door de Twin Motor Performance. Die krijgt meer vermogen (van 408 naar 443 pk), een aangescherpte motorrespons en een specifieke Performance-rijmodus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!