De compacte SUV XC40 komt in de herfst op de markt en wordt de nieuwe referentie van zijn segment “op het vlak van veiligheid en gebruikerservaring”, zo vertelt Volvo in een nieuwe teaser. “De nieuwe XC40 is de trouwe concretisering van het Volvo-erfgoed en biedt de best mogelijke veiligheidsgaranties, een intuïtieve interface en ingenieuze geconnecteerde diensten,” zo meldt Hakan Samuelsson, de voorzitter van Volvo Cars. In de praktijk betekent dit dat het nieuwe compacte modulaire platform CMA (Compact Modular Architecture) dat de XC40 inwijdt de innovaties overneemt op het vlak van technologie en veiligheid die werden ingewijd door zijn grote broers op het SPA-platform (Scalable Product Architecture) van de 60- en 90-reeksen. De toekomstige rivaal voor de Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA en dergelijke krijgt dus een semizelfstandige rijhulp, de jongste generatie van City Safety (dat auto’s, voetgangers en fietser herkent) en de jongste beschermingssystemen voor als de auto naast de weg terechtkomt.
Veilig en geconnecteerd
In tegenstelling tot zijn grote broers die Volvo onlangs op de markt bracht (XC60 en XC90) zou de XC40 daarentegen geen head-up display krijgen. Omdat de XC40 op een jonger en meer geconnecteerd publiek mikt, heeft Volvo wel zijn infotainmentsysteem verfijnd: “alle schermen zijn geoptimaliseerd voor een veilige, eenvoudige en efficiënte interactie”. Hoewel de XC40 dus in het meest compacte segment speelt, heeft hij wel recht op het Sensus-multimediasysteem van Volvo, dat is opgebouwd rond een groot aanraakscherm in portretopstelling en dat we al kennen uit de S/V/XC90 en de XC60.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!