De VW Golf is 50 jaar jong en dat viert Volkswagen met een facelift van de intussen achtste generatie, die begin 2024 voorgesteld werd met TSI-, TDI- en eHybrid-motoren. Bovendien was er meteen sprake van sportieve Golf-varianten, want Wolfsburg haalde tevens het doek van de 265 pk sterke GTI en van de zelfs 272 pk sterke GTE. Maar afwachting van de 333 pk sterke VW Golf R presenteert de Duitse constructeur nu de Volkswagen Golf GTI Clubsport.
De Clubsport is de VW Golf GTI voor hot-hatchliefhebbers die graag een trackday meepikken. Die extra circuitfocus resulteert in een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk dat een met extra koelsleuven getooide voorbumper combineert met een grotere vleugel op de kofferklep en een achterdiffusor onder de bumper. De 18-duimers vullen zich met grotere remmen die extra bijtkracht paren aan een groter uithoudingsvermogen, terwijl het optionele Akrapovic-uitlaatsysteem voor extra drama zorgt.
Specs en prestaties
De neus van de nieuwe VW Golf GTi Clubsport vult zich met het EA888 LK3 evo4-motorblok, een drukgevoede 2 liter-turbobenzine met een piekvermogen van 300 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Die power wordt op de voorwielen gezet via een gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten.
De sprint van 0 naar 100 km/u neemt niet meer dan 5,6 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 267 km/u - toch als je voor het Race-pakket gaat, anders grijpt de elektronica bij 250 km/u in. De Volkswagen Golf GTI Clubsport krijgt ook een specifieke Special-rijmodus, met settings die aangepast zijn aan de karakteristieken van de onvermijdelijke Nürburgring Nordschleife.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!