Henrik Fisker houdt van dingen creëren. Als getalenteerd ontwerper richtte de Deen algauw zijn eigen merk op. Maar de Fisker Karma, een elektrische auto met range extender, kwam allicht nog te vroeg. Intussen heeft Fisker echter een comeback gemaakt, ditmaal gericht op elektrische voertuigen. Het eerste model is de Fisker Ocean, een gezins-SUV met heel wat potentieel.
Het Fisker-gamma zal uiteindelijk uit vier modellen bestaan, met naast de Ocean ook nog de pick-up Alaska, de vierdeurs GT-coupé-cabrio Ronin én een compacte cross-over: de Fisker PEAR – voor ‘Personal Electric Automotive Revolution’. Wat weten we al over deze Fisker PEAR, die een heel ander design en een aantal originele oplossingen heeft?
LEES OOK onze Exclusieve Test van de Fisker Ocean One (2023)
Fisker PEAR, belangrijkste informatie:
- Compacte cross-over, 5 deuren, 4,55 meter lang
- Interieurconfiguratie met 2 stoelenrijen voor 5 of (op sommige markten) 6 passagiers, in het laatste geval met 3 voorstoelen, zoals wijlen de Fiat Multipla.
- Lounge-optie, waarbij de voorstoelen naar voren schuiven zodat de achterstoelen kunnen worden omgevormd tot loungefauteuils.
- Bijzondere achterklep die niet openzwaait, maar naar beneden schuift: de achterruit van die ‘Houdini Trunk’ schuift in het onderste deel van de achterklep, waarna het geheel in de achterbumper verdwijnt. Op die manier kun je ook bij de bagage in krappe ruimtes.
- Kofferruimte in de neus die lijkt op een lade. Fisker spreekt overigens niet van ‘frunk’ (front trunk), maar van ‘froot’ (front boot)
- Vereenvoudigd SLV-1-platform (Simple Light Volume), met tot 35% minder onderdelen voor lagere productiekosten en meer stevigheid.
- Multimedia-architectuur gebaseerd op de Fisker Blade, een in eigen huis ontwikkelde krachtige processor voor de gebruikersinterface en 5G-connectiviteit.
- Rijbereik van 180 tot 320 mijl, hetzij 288 tot 512 kilometer.
- Verschillende versies beschikbaar met verschillende vermogens, maar altijd vierwielaandrijving. De Extreme-uitvoering, met de strafste prestaties, wordt een concurrent voor de MG4 XPower.
- Vanafprijs in Amerika 29.900 dollar, of ongeveer 27.000 euro.
- Geplande marktintroductie: medio 2025, de voorverkoop start in 2024.
Familietrekjes
Stilistisch sluit de Fisker PEAR aan bij de Fisker Ocean, met ook hier extreem korte overhangen, grote wielen en relatief gladde, eenvoudige carrosseriepanelen. In zijaanzicht valt de duidelijke scheiding op tussen het passagiersgedeelte en de bagageruimte, door de verticale carosserierand na de achterdeuren. Op het dak bevinden zich fotovoltaïsche cellen, terwijl de achterkant gekenmerkt wordt door zijn bijzondere achterlichten, die de hele achterruit omlijsten in de vorm van een dunne rode ledstrip.
In het interieur is eenvoud troef, met sobere lijnen zonder frivoliteiten. De bank voorin is in twee delen opgesplist: een bestuurdersstoel en een breder stuk voor twee inzittenden ernaast (voor die markten waar een centrale plaats voorin wettelijk is toegestaan). De bovenkant van de rugleuningen is diep uitgesneden om het zicht naar voren van de achterpassagiers te verbeteren.
Naast de brede afplatting onderaan op het stuurwiel valt vooral op hoe kaal het dashboard oogt. Het telt weliswaar veel opbergmogelijkheden, maar er is enkel een centraal scherm, een instrumentenpaneel voor de neus van de bestuurder ontbreekt. Ook van een head-updisplay lijkt geen sprake, als we op de beelden mogen afgaan.
Meer informatie over de technische specificaties van de Fisker PEAR volgt allicht op de IAA in München, die van 5 tot 9 september 2023 plaatsvindt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!