BMW M vierde zijn 50e verjaardag dan wel met een plompe concept-SUV met dubieuze en weinig sierlijke proporties, de sportafdeling van het Beierse merk houdt tenminste ook zijn klassiekers in ere, en is al bezig met de ontwikkeling van de volgende BMW M5. De Münchense superberline zal een nieuwe stap zetten wat zijn aandrijflijn betreft. Nadat een van zijn voorgangers eerder als eerste M-model op drukvoeding overschakelde, zal de nieuwe M5 een hybride aandrijfgeheel onder zijn motorkap laten debuteren. Maar wat weten we er al van?
>> Lees onze test van de BMW M5 Competition
Voor de algemene kenmerken van deze volgende M5 verwijzen we naar wat er al bekend is over de nieuwe generatie van de 5-Reeks in het algemeen. De M5 van de zevende generatie is voorzien voor 2024. Hij zal opnieuw de topversie van het gamma zijn en belooft er een flinke schep bovenop te doen ten opzichte van het huidige model.
Hybride biturbo-V8
Onder de motorkap zal de vertrouwde 4,4 liter grote biturbo-V8 van de vorige twee generaties liggen, maar deze keer wordt hij gecombineerd met een elektromotor om hem deugdelijker – althans in de ogen van de WLTP-normen – en efficiënter te maken. Beter nog, hij zal ook oplaadbaar zijn.
Dat alles zal het gecombineerde vermogen en koppel dicht bij 800 pk en 1000 Nm brengen dankzij een elektromotor op de achteras die 200 pk en 300 Nm levert. Uiteraard krijgt de nieuwe M5 de xDrive 'M'-vierwielaandrijving in combinatie met een achttrapsautomaat. Het elektrische gedeelte zal worden gevoed door een lithium-ionbatterij die vergelijkbaar is met die van 545e xDrive, die een nuttige capaciteit van 12 kWh biedt. Als de architectuur wordt behouden, zal die 354-voltbatterij onder de achterbank worden geplaatst en maximaal 11 kW opladen mogelijk maken. Er zijn echter berichten dat BMW M bezig is met de ontwikkeling van een eigen accu met ultrasnelle ontlading voor een efficiëntere boost.
M-behandeling
Wat het chassis betreft, wijzen vroege foto's van gecamoufleerde ontwikkelingsprototypes op aanzienlijk toegenomen spoorbreedtes voor- en achteraan, krachtige remmen en de traditionele vier uitlaatpijpen. Achterwielsturing lijkt ook op de agenda te staan voor de toekomstige concurrent van Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 E-Performance, die prat gaat op een gecombineerd vermogen en koppel van 831 pk en bijna 1400 Nm. Tegenover die stortvloed aan power zou de volgende M5 dus de kaart van de efficiëntie en – wie weet – van ‘lichtheid’ spelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!