En dat is vier. De A3 Sportback is het logische vervolg op de nieuwe Seat Leon, Skoda Octavia en Volkswagen Golf. Ze bouwen allemaal op een doorontwikkeld MQB-platform, dat zich voornamelijk onderscheidt zijn nieuwe dataprotocol. Dat ging van CAN bus naar CAN FD, wat vooral wil zeggen dat de communicatie tussen de verschillende elektronische componenten een heel stuk sneller verloopt.
Daardoor kan de technische vierling van de VW-groep terugvallen op een heleboel actieve rij-assistenten, terwijl het ook meer elektronisch kan sturen. Zoals bijvoorbeeld de versnellingsbak die zich nu laat activeren via binaire impulsen. Een shift-by-wire-principe dat komaf maakt met een mechanische verbinding tussen pook en bak wat verklaart waarom ook de A3 Sportback, in navolging met de Golf, Leon en Octavia, geleverd wordt met een minuscuul hendeltje op de middentunnel.
Audi heeft wel iets minder moeite gedaan de gekrompen schakeltoets te integreren in het bestaande plateau. Gekoppeld aan de gerobotiseerde S Tronic ziet de centrale plaat er op z'n zachtst gezegd wat eigenaardig uit wegens disproportioneel groot. Een dissymmetrie die gelukkig wordt hersteld met de manuele zesbak. Gelukkig maakt de A3 Sportback dat ineens weer goed. Anders dan bij de Golf, de Leon en de Octavia behouden ze in Ingolstadt nog een aantal vaste bedieningsknoppen (in plaats van instelschuiven). Geen gesukkel dus in de A3 om je temperatuur bij te stellen.
Digital first
Voorts is het al digitaal dat de klok slaat. Het centrale aanraakscherm (10,1 duim) is standaard, net als de binarie tellerpartij (10,25 duim). Optioneel kan je die Virtual Cockpit upgraden naar een Plus-versie die met drie verschillende layouts komt en zijn info dan presenteert op een 12,3 groot display. Achter de verschillende schermen draait het MIB3 - inderdaad, net zoals dat ook het geval is bij de Leon, Golf en Octavia - zij het dat het multimediasysteem krachtiger zou zijn dan die minder premium geachte neven. Wat de verschillen qua hard- en software dan precies behelsen, kregen we nog niet te horen. Concreet betekent dat dat ook de A3 Sportback bijzonder geconnecteerd is, zowel met het wereldwijde web als, via de car-to-X-communciatie, met zijn omgeving.
Voor de A3 is het allemaal nieuw, al zullen Audi-rijders uit de grotere (en meer recente) modellen van het merk, zich heel snel thuis voelen. De weergave van al die multimedia doet dan ook bijzonder vertrouwd aan, iets wat evenzeer gezegd kan worden van het exterieure design. Ongeacht wat de Duitsers beweren, is de look van de A3 niet meer dan een evolutie. Een bijzonder voorzichtige bovendien. Het meest opvallende aan de 'nieuwe' stijl zijn de concave uitsparingen in de flanken die een soort 3D-effect moeten creëeren. Een stilistische oefening die zich verder uit zal rollen bij de toekomstige modellen van het merk.
Bekend en bemind
Qua lengte is de Audi A3 met zijn 4,34 meter nagenoeg onveranderd, wat eveneens geldt voor de hoogte van 1,43 meter. In de breedte zette de Sportback 3 centimeter uit (1,82 meter zonder spiegels), waardoor ellebogen (vooraan) en schouders (achteraan) iets ruimer zitten. Naar bagageruimte toe schommelt het volume tussen 380 en 1.200 liter. Ook die cijfers zijn dus quasi evenwaardig aan wat de A3 tot voor kort in de aanbieding had. Om het hoofdstuk koetswerk af te sluiten verdient het nog de vermelding dat de Cx-waarde zakte tot een puike 0,28, mede te danken aan de actieve grille waar de meest A3's mee geleverd worden.
Wat de aanpassingen aan ophanging betreft, verwijzen we nog eens naar de eerder gebrachte prototypetest van de S3. Motorisch dient onthouden te worden dat het aanbod inwisselbaar zal zijn met dat van zijn neven. Audi lost wel niet alles in één keer. Wie onmiddellijk een nieuwe A3 wil, krijgt de keuze uit de 35 TFSI (1,5 liter-turbobenzine van 150 pk) of de 30 TDI (2,0 liter-turbodiesel van 116 pk). In de loop van het jaar volgt dan de rest, met dus naast nog een aantal conventionele aandrijvingen (denk de 1.0 TSI-driecilinder) ook de milde hybride van die eerder vermelde 1,5 liter, een plug-inhybride (op basis van de 1.4 TSI) evenals een variant op CNG. En natuurlijk de S3 en de RS 3.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!