De sterke SQ8 krijgt het gezelschap van deze nog sterke RS Q8. Het aandrijfgeheel is zowat identiek aan dat van de RS 6 Avant en RS 7 Sportback. Dan hebben we het over een V8-biturbo die een cilinderinhoud van 4 liter combineert met een piekvermogen van 600 pk en een maximumkoppel van 800 Nm. Om het benzineverbruik enigszins onder controle te houden, vertrouwt deze krachtbron op zowel cilinderuitschakeling als op mildhybride 48-volttechnologie. De prestaties van de Audi RS Q8 zijn behoorlijk indrukwekkend: de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt slechts 3,8 seconden, die van 0 naar 200 km/u duurt niet langer dan 13,7 tellen. Ingolstadt begrenst de topsnelheid op 250 km/u, maar wie bijbetaald voor het Dynamic Package duwt door tot 305 km/u.
Vierwielaandrijving en vierwielsturing
Zoals het een snelle Audi past, vertrouwt de RS Q8 op een permanente Quattro-vierwielaandrijving, schakelen doe je via een Tiptronic-achttrapsautomaat. De Duitse constructeur monteert een specifieke sportophanging met een adaptieve demping, met luchtvering en met een actief meesturende achteras. Voor de koolstofkeramische remmen moet je nog steeds bijbetalen, net zoals voor de sportuitlaat en voor de 23-duimsvelgen. Standaard staat deze Audi op 22-duimers, die onderdak vinden bij de bredere wielkasten. Het interieur baadt in het bekende Audi Sport-sfeertje, op het sportstuur vind je een RS-knop waaronder je twee persoonlijke rijmodi verstopt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!