De sportversie van de Seat Leon heet niet langer Leon Cupra, maar Cupra Leon. Maar achter de nieuwe badge schuilt het gekende recept, met extra vermogen als voornaamste ingrediënt. Basisingrediënt? Je hebt twee instapversies, die de kenner herkent aan de 18-duimsvelgen en de ronde einddempers. Je hebt de 2.0 TSI, een turbobenzine die 245 pk en 370 Nm ontwikkelt. En je hebt de eHybrid, een plug-inhybride Cupra Leon die een 1.4 TSI combineert met een elektromodule en die een systeemvermogen van 245 pk belooft. Dat is het aandrijfgeheel van de VW Golf GTE.
De topversies van de Cupra Leon worden ook aangedreven door een 2 liter-turbomotor, maar hier ontwikkelen ze 300 of 310 pk. De eerste houdt het bij voorwielaandrijving, de tweede is enkel verkrijgbaar met de 4Drive-vierwielaandrijving en met het Sportstourer-koetswerk. Deze versies herken je aan de 19-duimsvelgen en de parallellogramvormige uitlaatpijpen. Over de prestaties communiceert Cupra nog niet. Enkel dat de Leon 310 4Drive in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u snelt.
Bronstijd
Nu heeft de Cupra Leon meer dan alleen maar extra vermogen, want het verlaagde sportonderstel combineert adaptieve DCC-dempers met een pogressieve stuurinrichting, met grotere Brembo-remmen en met een elektronisch gestuurd sperdifferentieel. Deze sportversie komt als vijfdeurs en als break, die Seat de Sporttourer noemt. Het koetswerk herken je aan de specifieke bumpers en de bronzendetails, bovendien houdt Cupra nog acht speciale kleuren en zes verschillende velgendesigns achter de hand.
Het eveneens met bronzen toetsen getooide interieur draagt sportstoelen, een digitale tellerpartij met Sport View-display en een Cupra-sportstuur, waarop je naast de starttoets ook de keuzehendel voor de verschillende rijmodi vindt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!