De nieuwe Leon spreekt de opgefriste designtaal die Seat introduceerde op de Tarraco, met een lagere neus en zachtere lijnen. De vierde generatie pronkt met een 8% gunstigere aerodynamica en de hatchback krijgt meteen het gezelschap van een breakvariant. De nieuwe Leon werd wat langer dan de vorige generatie, maar is wel lager en smaller. De wielbasis groeit met 5 centimeter, ruimte waarvan vooral de achterpassagiers profiteren. Het koffervolume van de 5-deursversie bedraagt nog steeds 380 liter, met 617 liter is de Sportstourer wel iets groter geworden (+30 liter).
Het dashboard oogt strak, maar houdt het sober. In tegenstelling tot de nieuwe VW Golf splitst Seat het digitale instrumentarium met de centrale display van het infotainmentsysteem. Je hebt de keuze tussen een scherm van 8,25 en 10,25 duim. Die multimediamodule staat bovenop de lichtjes naar de bestuurder gedraaide middenconsole en bundelt zowat alle vandaag gangbare snufjes, inclusief stemherkenning. Let ook op het compacte schakelpookje van de optionele DSG-transmissie, die voortaan gebruik maakt van by-wiretechnologie.
Ook als eHybrid
De nieuwe Seat Leon bouwt op een evolutie van het MQB-platform waarop de vorige generatie stond. De krachtigere versies ruilen hun torsieas achteraan voor een multilinkconstructie, desgewenst in combinatie met de adaptieve DCC-ophanging. De nieuwe Leon komt met drie rijmodi (Normal, Eco en Sport), vier uitrustingsniveaus (Reference, Style, Xcellence en FR) en vijf motoropties:
- 1.0 TSI 90/110 pk
- 1.0 eTSI 110 pk MHEV 48V
- 1.5 TSI 130/150 pk
- 1.5 eTSI 150 pk MHEV 48V
- 2.0 TSI 190 pk
- 2.0 TDI 115/150 pk
- 1.5 TGI 130 pk (CNG)
- 1.4 PHEV 204 pk
Seat biedt de nieuwe Leon dus niet alleen aan met klassieke benzine- of dieselmotoren, de vierde generatie krijgt ook een CNG-aardgasversie. Helemaal nieuw zijn de hybride varianten, waarbij je de keuze hebt tussen de mildhybride eTSI of de plug-inhybride eHybrid (met een elektrische range van 60 km). De Seat Leon is een voortrekker, al rekent de Sportstourer 2.0 TDI 150 wel op de 4Drive-vierwielaandrijving. De later verwachte hot-hatchvariant valt onder de Cupra-badge.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!