Wolfsburg heeft de nieuwe Volkswagen Golf nog maar net getoond of de VW-groep komt met de volgende kaskraker: hier is de nieuwe, intussen vierde generatie van de Skoda Octavia. De Tsjechen tonen niet alleen de sierlijke sedan, maar onthullen meteen de praktische Combi. De nieuwe Skoda Octavia is een knappe wagen geworden, die designelementen van de recente Scala mixt met die van de onlangs gefacelifte Superb. Het lijnenspel snijdt ook een stuk efficiënter door de wind, met een luchtweerstandscoëfficiënt die zakt van 0,26 naar 0,24 voor de vijfdeurs-Liftback en van 0,31 naar 0,26 voor de Combi-breakversie.
Evolutie
Hoewel de nieuwe Octavia op dezelfde MQB-architectuur bouwt, spreekt Skoda van een nieuw chassis. Niet omdat er zoveel nieuwe componenten gebruikt worden, want de revolutie schuilt in de elektrische huishouding waarmee de vierde generatie uitgerust is. Het CAN bus-systeem gaat op de schop en wordt vervangen door het nieuwe CAN FD-protocol, waarmee de verzamelde data zich sneller kan verplaatsen en waardoor de nieuwe veiligheidsassistenten tijdig bediend worden.
- Lees ook ons testverslag met het prototype van de nieuwe Skoda Octavia.
Laura
De digitale displays (optioneel tot 10 inch groot) op de boordplank zijn exponenten van de technologische revolutie. Het infotainmentsysteem draait op de MIB3-programmatuur van de VW-groep en laat zich desgewenst bedienen via de stem. Comfort en ruimte stonden bovenop het prioriteitenlijstje tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Skoda Octavia en Octavia Combi. Vooraan vallen voortaan de ergonomische fauteuils te bestellen die eerder bij VW al grote sier maakten, inclusief koel- en massagefunctie. Achteraan vind je speciale hoofdsteunen die je kan openklappen tot een soort slaapsteun, samen met een speciaal dekentje maken die kussens deel uit van het zogeheten "Sleep Package". Voor de nodige rust zorgt de sterk verbeterde geluidsisolatie.
Ruimte
Achter de kofferklep van de nieuwe Skoda Octavia schuilt een handig vormgegeven en opmerkelijk volumineuze cargoruimte. Het bagagecompartiment van de vijfdeurs slikt tot 640 liter aan spulletjes, een winst van 40 liter tegenover de vorige generatie. Het dashboard erft de componenten van de nieuwe Volkswagen Golf, inclusief de grote multimediamodule en de compacte schakelcluster. Let ook op het voortaan met twee spaken uitgeruste stuurwiel.
Hybride
Aan het motorenpalet van de Skoda Octavia verandert niet zo gek veel. In afwachting van de krachtigere 2.0 TSI-turbobenzines heb je de keuze tussen de 1.0 TSI en de 1.5 TSI, die mildhybride technologie krijgen als je ze koppelt aan de gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling. Inclusief 48-voltsysteem met starter-generator en lithium-ionbatterij. Er komen ook echte hybrides, stekkerversies met 204 of 245 pk. Het dieselaanbod bestaat opnieuw uit de 1.6 TDI en de 2.0 TDI, al krijgen die nu het Evo-achtervoegsel mee. Dat betekent dat ze een bijkomende SCR-filter verwelkomen in hun uitlaatlijn, waardoor ze voorlopig voldoen aan de Euro 6d Temp-regels (maar nog niet aan de Euro 6-norm die in januari 2020 van kracht wordt, al wordt daar snel een mouw aangepast via een extra functie in het OBD-systeem waarbij de eerste 100.000 kilometer of de eerste vijf jaar wordt bijgehouden wat je Octavia nu daadwerkelijk de lucht heeft ingeblazen).
- Lees ook Volkswagen Golf: generatie 8 is daar
Brussels Motor Show
Het blijft nog even wachten op de Belgische commercialisatie en op de bijbehorende prijzen, maar lang zal die informatie niet op zich laten wachten daar de nieuwe Skoda Octavia te bezichtigen én te bestellen zal zijn op het Autosalon van Brussel, begin januari 2020.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!