De gigantische grille die de 4 Reeks (ont)siert, ontbreekt op de nieuwe BMW 2 Coupé. Ook de koplampen en de achterlichtblokken ogen opvallend bescheiden, alsof de ontwerpers beseft hebben dat ze een beetje uit de bocht gevlogen zijn met het design van de M3 en de M4. Het silhouet is vergelijkbaar met dat van zijn voorganger, maar de langere wielbasis en het bredere spoor zorgen voor een sportievere pose. BMW ontwikkelt ook een uitgebreid pakket M Performance Parts voor een wildere look.
Het interieur combineert bekende designelementen, displays en diensten met een opvallend lage zitpositie. De achterbank telt twee zitplaatsen en de koffer een laadvolume van 390 liter, een winst van 20 liter in vergelijking met de vorige generatie van de BMW 2 Coupé. Er is ook sprake van een 40/20/40-achterbank en een lagere tildrempel, waarmee München lijkt te willen zeggen dat het een dagelijks bruikbare sportieveling blijft. Nochtans zijn de technologie en het design nog eens een keertje ondergeschikt aan het rijplezier, zoals dat vroeger vaak het geval was bij BMW.
Achter- of vierwielaandrijving
De nieuwe BMW 2 Coupé bouwt op de achterwielaangedreven basis van de 3 en de 4 Reeks, en dus niet op het voorwielaangedreven Mini-platform waarop zowel de 1 als de 2 Reeks staan. In vergelijking met zijn voorganger ligt het koetswerk 28 millimeter lager en groeit de wielbasis met 51 millimeter, de spoorbreedte voor- en achteraan neemt toe met respectievelijk 54 en 31 millimeter - of zelfs 63 en 35 mm voor de BMW M240i. De gewichtsverdeling over beide assen hanteert een perfecte 50/50s-split.
De nieuwe BMW 2 Coupé belooft meer stuurprecisie, een betere balans tussen veel sport en wat comfort, en een voorspelbar weggedrag, waarbij je de keuze zou hebben tussen hoge bochtensnelheden of gecontroleerde driftkunstjes. De M240i legt de lat nog wat hoger en komt met een versterkt M Sport-onderstel met M Sport-remmen en een M Sport-differentieel tussen de achterwielen. De adaptieve M Sport-ophanging blijft optioneel. Je hebt de keuze tussen 17- en 18-duimsvelgen, de BMW M240i Coupé staat op 19-duimers - desgewenst geschoeid met aangepast sportrubber. En uiteraard, ook 20-duimsvelgen behoren tot de mogelijkheden.
Ook met zes-in-lijn
De nieuwe BMW 2 Reeks Coupé debuteert met drie motoren: de achterwielaangedreven 220i of 220d en de standaard met de xDrive-vierwielaandrijving gezegende M240i. In de zomer van 2022 wordt het gamma uitgebreid met de BMW 230i Coupé, die je optioneel zal kunnen uitrusten met het M Sport-differentieel van de M240i. Opvallend, maar niet onverwacht: er wordt geen manuele versnellingsbak voorzien, de BMW 2 Coupé schakelt altijd met de Steptronic-achttrapsautomaat. De M240i krijgt de Steptronic Sport-transmissies standaard, die optioneel blijft voor de andere motorisaties.
De BMW 220i Coupé wordt aangedreven door een 2 liter-turbobenzine die 184 pk en 300 Nm sterk is, in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en zo'n 6,5 liter per 100 kilometer verbruikt (150 gram CO2). De 230i beschikt over dezelfde motor, maar dan opgevoerd tot 245 pk. De BMW 220d Coupé beschikt over een mildhybride 2 liter-dieselmotor op 48 volt, goed voor 190 pk en 400 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u lukt in 6,9 seconden, het gemiddelde normverbruik bedraagt 5 liter per 100 kilometer (125 gram CO2).
Prijs en leveringen
In afwachting van een nieuwe BMW M2 Coupé fungeert de M240i als topversie. In de neus ligt een zes-in-lijn die een cilinderinhoud van 3 liter combineert met een piekvermogen van 374 pk (tussen de 5.500 en de 6.500 opm) en een maximaal koppel van 500 Nm (tussen de 1.900 en de 5.000 opm). Geholpen door de elektronische lanceerhulp en de additonele tractie van de xDrive-vierwielaandrijving volstaan 4,3 seconden om vanuit stilstand naar 100 km/u te snellen.
De in het Mexicaanse fabriek van San Luis Potosí gebouwde BMW 2 Coupé debuteert op 8 juli 2021 op het Goodwood Festival of Speed, de Belgische leveringen staan gepland voor begin 2022. We hebben al wel prijzen:
- BMW 220i Coupé: 40.050 euro
- BMW 220d Coupé: 41.500 euro
- BMW M240i xDrive Coupé: 57.250 euro
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!