Na de Ranger en de F-150 krijgt nu ook de Ford Bronco een ruige Raptor-variant, die allerlei off-roadaanpassingen krijgt om nog gezwinder over de rotsen te klauteren, door de modder te klieven en van de ene naar de volgende zandduin te springen. Wat moet je zoal onthouden over de Ford Bronco Raptor?
Extra bodemvrijheid
De Ford Bronco Raptor staat op een specifiek off-roadonderstel dat 12 centimeter extre bodemvrijheid en 22 extra centimeter spoorbreedte toevoegt. Net zoals we dat eerder zagen bij de Ranger Raptor en de F-150 Raptor vertrouwt ook de Bronco Raptor op een semi-actieve demping van terreinspecialist Fox. Ford Performance ontwikkelde speciale draagarmen die voor- en achteraan een veerweg van respectievelijk 33 en 35,6 centimeter beloven. Rond de 17-duimsvelgen liggen terreinbanden van 37 inch.
Extra power
Geen V8 in de neus, de Ford Bronco Raptor wordt aangedreven door een V6-biturbo. De specificaties van de 3 liter-benzinemotor houdt de Amerikaanse constructeur nog even achter de hand, we weten enkel dat je schakelt via een tientrapsautomaat (desgewenst met peddels aan het stuur) en dat het vermogen van de Ecoboost-krachtbron meer dan 400 pk bedraagt.
Extra luchtig
Het koetswerk van de Ford Bronco Raptor ondergaat een heleboel structurele verstevigingswerken waardoor de torsiestijfheid met ongeveer 50% toeneemt. En dat is maar goed ook, want naast het dak kan je ook de deuren verwijderen voor extra contact met de natuurelementen. Zet wel een stofbrilletje op. Verder herken je de Ford Bronco Raptor aan zijn specifieke radiatorrooster (met Ford voluit geschreven), aan zijn hertekende motorkap en aan zijn verbrede wielkasten.
Extra frustrerend
En neen, de Ford Bronco Raptor komt evenmin naar Europa. In de Verenigde Staten kan je deze stoere off-roadversie bestellen vanaf maart 2022.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!