De Honda Civic viert zijn vijftigste verjaardag met een volledig nieuwe generatie. Die zal bij zijn lancering enkel worden aangeboden als zelfopladende hybride, gebruikmakend van de technologie uit de CR-V e:HEV, meer bepaald een tweeliter op benzine die werkt volgens de Atkinson-cyclus, in combinatie met twee elektromotoren.
Het geheel is goed voor een maximumvermogen van 184 pk en een stevig koppel van 315 Nm. Een WLTP-homologatie heeft het nieuwe model nog niet op zak, maar Honda gaat er prat op die onder de 110 g/km te kunnen houden, wat overeenkomt met een normverbruik van minder dan 5 l/100 km. Honda beweert dan ook dat het hybride aandrijfgeheel een thermisch rendement van 41 procent zou hebben, wat bijzonder hoog is voor een productieauto op benzine.
- Lees ook: Top 5 - De leukste Honda Civics
Sportievere look
Qua design oogt de nieuwe Civic opnieuw wat conventioneler, maar de vijfdeurs pakt ook uit met een wat sportiever silhouet, met name doordat de motorkap 25 millimeter lager ligt en de A-stijl verder naar achteren werd geschoven. Ook begint de daklijn vroeger af te lopen dan bij het vorige model, wat volgens Honda resulteert in een fastback-achtige look.
De wielbasis van de nieuwe Honda Civic is 35 millimeter langer dan die van de huidige generatie, wat meer interieurruimte zou moeten garanderen. Hoe de koetswerkafmetingen zich verhouden tegenover die van het huidige model, kunnen we niet zeggen, aangezien Honda die nog niet heeft bekendgemaakt. Wel gaan de Japanners er prat op dat de achterklep 20 procent lichter is, dankzij een nieuwe productietechnologie met hars.
Honda-weggedrag
Binnenin zien we een uitgesproken horizontaal dashboard, terwijl ook de kwaliteitsindruk nog een trapje hoger zou staan dan bij de huidige Civic. Het centrale aanraakscherm is gegroeid tot 9 duim en werd wat hoger geplaatst zodat de bestuurder zijn blik minder van de weg moet houden.
Als goede Honda heeft ook de nieuwe Civic natuurlijk een reputatie hoog te houden op het vlak van weggedrag. Die verwachting zou moeten worden ingelost dankzij een ophanging met een grotere spoorbreedte achteraan, nieuwe kogelgewrichten en opnieuw ontworpen voorste schokdempers. Ook qua rijhulpsystemen en veiligheidsuitrusting belooft de nieuwe Honda CIvic helemaal bij te zijn, met onder andere 11 airbags, waaronder een exemplaar tussen de voorste inzittenden in.
Lancering en prijzen
De nieuwe Civic zal worden aangeboden als Elegance, Sport en Advance en maakt in de herfst zijn opwachting in de Europese showrooms. Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!