Zoals de volledig nieuwe Lexus NX zich grotendeels op de Toyota RAV4 baseert, zo verhoudt de nieuwe Lexus LX zich tegenover de onlangs vernieuwde Toyota Land Cruiser. De technische basis is zowat identiek, maar de uitwerking is wat eleganter. De Lexus LX is een echte terreinwagen, maar gedraagt zich zoals een premium SUV. Ook het koetswerkontwerp is grotendeels hetzelfde, op de herwerkte voor- en achterzijde na. Ook het derde zijrijtje en de c-stijlen krijgen een iets anders ontwerp.
Binnenin zijn de verschillen tussen de Toyota Land Cruiser en deze Lexus LX een stuk groter. En niet alleen door de betere afwerking en de kwalitatievere materialen, maar ook door de achterbankconfiguratie. Je vindt er twee individueel verstelbare captain's seats die je doorgaans associeert met een luxelimousine. Extra koelsleuven in de dakhemel zorgen ervoor dat de temperatuur optimaal blijft, ook als je door de woestijn scheurt. Wie Dakar-aspiraties koestert, moet de sportief afgestelde F-Sport met additioneel Torsen-achterdifferentieel hebben.
Lichter en krachtiger
De nieuwe TNGA-F-architectuur waarop de Lexus LX bouwt, zorgt voor een gewichtsreductie van 200 kilogram in vergelijking met zijn voorganger. Diens atmosferische 5,7 liter-V8 moet plaats maken voor een V6-biturbo met een cilinderinhoud van 3,5 liter, een piekvermogen van 410 pk en een maximumkoppel van 650 Nm. Die power wordt op alle vier de wielen gezet via een tientrapsautomaat. De luchtvering zorgt niet alleen voor het nodige comfort, maar ook voor extra bodemvrijheid bij het betere off-roadwerk. De Lexus LX neemt een heleboel 4x4-functionaliteiten van de Toyota Land Cruiser over, inclusief diens kruipfunctie en afdaalhulp.
De intussen vierde generatie van de Lexus LX debuteert in de Verenigde Staten in de lente van 2022, vooralsnog zijn er geen plannen om de premium Toyota Land Cruiser ook naar Europa te verschepen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!