De stekkerversie van de Mitsubishi Outlander was een pionier. Met zijn plug-inhybride aandrijflijn kon de SUV veel lagere CO2-waarden voorleggen dat zijn directe concurrenten, wat zich vertaalde in fiscale bonussen die wonderen deden voor de verkoop. De Japanners konden nauwelijks genoeg modellen aanslepen om te voldoen aan de Europese vraag naar de Mitsubishi Outlander PHEV.
Maar die kortstondige glorieperiode is inmiddels geschiedenis. De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV komt niet eens naar Europa, toch niet als de Japanse constructeur zijn beperkte ambities voor de Europese markt niet aanscherpt. In 2020 communiceerde Mitsubishi zich helemaal te willen terugtrekken, inmiddels zijn ze op dat besluit teruggekomen en beloven ze de komst van twee op Nissan-basis bouwende modellen.
Plug-inhybride
Terug naar de nieuwe Mitsubishi Outlander, die gezegend is met een koetswerkontwerp waarin we de Engelberg Tourer Concept uit 2019 herkennen. Maar dat wisten we al, want begin dit jaar maakte de door een 2,5 liter-krachtbron aangedreven benzineversie reeds zijn wereldwijde debuut. Ook het interieur kregen we eerder te zien, inclusief strakke dashboard en zevenzitsconfiguratie.
De SUV deelt zijn technische basis met de nieuwe Nissan Qashqai en de op stapel staande Nissan X-Trail (het CMD-CD-platform), maar meer technische informatie over de nieuwe generatie krijgen we vooralsnog niet. Enkel dat het een stekkerhybride is die gebruik maakt van een evolutie van de plug-inhybride S-AWC-aandrijflijn die ook onder de vorige Mitsubishi Outlander PHEV zat. Die combineerde een 2,4 liter op benzine met drie elektromotoren en een batterijpakket van 13,8 kWh.
Die plug-inhybride aandrijflijn zou ook onder de loop 2022 verwachte E-Power-varianten van de Nissan Qashqai en X-Trail terecht kunnen komen, waardoor de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV toch niet helemaal van de Europese wegen zal verdwijnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!