Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / 2022 Subaru WRX: ouderwets recept

Geschreven door Yeelen Möller op 10-09-2021

De Subaru WRX volgt nog steeds het ouderwetse recept van een turbogeladen boxermotor, permanente vierwielaandrijving en een manuele versnellingsbak. Maar waar ligt de vernieuwing dan?

De 2022 Subaru WRX krijgt voornamelijk een nieuwe motor, deze keer 2,4 liter groot. Vermoedelijk een turbogeladen versie van de motor in de Subaru BRZ/Toyota GR86. Het piekvermogen bedraagt 275 pk (+4 pk), het koppel is gelijk gebleven met 350 Nm. Prestaties krijgen we niet, Subaru zegt wel dat de acceleratie is verbeterd dankzij de grotere cilinderinhoud en de snellere respons van de turbo met elektronische wastegate.

Handbak of (CVT-)automaat

De symmetrische vierwielaandrijving van Subaru is natuurlijk aanwezig, net als een nieuwe automaatbak als je niet zo'n van bent van drie pedalen. Deze Subaru Performance Transmission moet sneller op- en terugschakelen dan zijn voorganger en zou ook slimmer moeten zijn in het kiezen van verzet bij sportief rijden in de automatische modus. Er is ook een manuele modus met 8 verzetten, waardoor het ons niet helemaal duidelijk is of het hier opnieuw om een CVT gaat of niet. Vermoedelijk wel.

Bekend design

Het uiterlijk van de Subaru WRX is niet verrassend, maar wel anders dan zijn voorganger. Hij ziet er wat breder en stoerder uit, ook door de niet-meegespoten bumpers en wielkastranden. Subaru zegt ook verbeteringen te hebben gemaakt aan de airflow, voor minder lift en dus meer stabiliteit. Het interieur is erg herkenbaar als je al in een moderne Subaru hebt gereden, met het recente Starlink verticale infotainmentscherm en een onderaan afgeplat stuurwiel. De EyeSight-technologie zorgt voor de nodige actieve veiligheid onderweg.

Prijs en lancering

Het is nog niet duidelijk of de nieuwe Subaru WRX ook naar België komt, we achten die kans niet al te groot, gezien de zwakke resultaten van het merk op onze markt en de strenge Europese CO2-regels. Als de elektrische Solterra goed verkoopt, kan het Japanse merk zich eventueel een folieke permitteren. We denken dan ook dat er meer liefhebbers zijn voor de WRX en de toekomstige (hybride?) STI dan voor de andere, fiscaal minder interessante modellen in het huidige gamma.

 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten