De band met Citroën en Peugeot is doorgeknipt, de derde generatie van de Toyota Aygo volgt zijn eigen weg. De leuke stadswagen krijgt het achtervoegsel X opgespeld en vervelt tot een stijlvolle cross-over. Omdat SUV-modellen beter verkopen dan auto's met een traditioneel koetswerkdesign. Maar dat wisten we eigenlijk al, want de 2022 Toyota Aygo X onthulde reeds een heleboel geheimen als Prologue Concept.
Het lijnenspel van de nieuwe Toyota Aygo X blijft verrassend dicht bij dat van de Prologue-designstudie, met een tweekleurig koetswerk dat de avontuurlijke cross-overvormen van de Japanse stadsrakker accentueert. Voor het SUV-gevoel zorgen de uit kunststof opgetrokken wielkastranden en de bodembeschermplaten op de bumpers. De Toyota Aygo X komt met laktinten met "een eigen persoonlijkheid": Chili (rood), Juniper (blauw), Ginger (beige) en Cardamom (groen).
Hoger, breder en langer
De 940 kilogram wegende Toyota Aygo X bouwt op het GA-B-platform van de TNGA-architectuur (Toyota New Global Architecture) waarop ook de Yaris steunt. Het koetswerk is 3,70 meter lang en 1,74 meter breed, respectievelijk 23,5 en 12,5 centimeter meer dan de vorige generatie. Ook de rijhoogte (+5 cm) en de wielbasis (+9 cm) nemen toe, terwijl het koffervolume groeit tot 231 liter (+60 liter). De Toyota Aygo X komt met wielen tot 18 duim en met een draaicirkel van 4,7 meter.
De afmetingen van de Toyota Aygo X:
- Lengte: 3.700 mm
- Breedte: 1.740 mm
- Hoogte: 1.510 mm
- Wielbasis: 2.430 mm
- Laadvolume: 231-829 liter
- Gewicht: 940 kg
Die koetswerkgroei resulteert ook in meer bewegingsruimte binnenin. Het dashboard wordt gedomineerd door de centrale display van het Toyota Smart Connect-infotainmentsysteem, dat je kan koppelen aan de MyT-applicatie voor je smartphone waarmee je allerlei data kan monitoren. Optioneel komt de multimediamodule met een cloud-based navigatiesysteem dat live route-informatie belooft. De Toyota Aygo X is complementair met zowel Android Auto als Apple CarPlay, beschikt over een inductielader voor smartphones en krijgt over-the-airupdates. Ook mogelijk: een premium audio-installatie van JBL en een open canvasdak.
Geen hybride
Wie Toyota zegt, denkt hybride. Maar deze keer denk je verkeerd, want deze cross-over wordt enkel aangeboden met een atmosferische 1 liter-driepitter die een vermogen van 72 pk combineert met een maximaal koppel van 93 Nm. Die power wordt op de voorwielen gezet via een handgeschakelde vijfversnellingsbak, al kan je de nieuwe Toyota Aygo X ook bestellen met de continu variabele transmissie S-CVT. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 15,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 158 km/u, de S-CVT zet daar 15,5 seconden en 151 km/u tegenover.
De Toyota Aygo X pronkt met een gemiddeld normverbruik van 4,7 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 110 gram per kilometer. De S-CVT verbruikt iets meer (4,9 liter), maar heeft een lagere CO2-uitstoot (107 gram). Naast zuinig wil deze stads-SUV ook veilig zijn, want ook de jongste generatie van het Toyota Safety Sense tekent present.
Designed in Belgium
De Toyota Aygo X is een Europees product voor de Europese markt, waarvan de ontwikkeling grotendeels in België gebeurde. De projectleider is landgenoot Stijn Peeters, in een recent verleden nog een van de leidende krachten achter de Toyota Yaris GRMN. Hij heeft het zelfs over een gamechanger voor het vanuit Zaventem opererende Toyota Motor Europe. Het ontwikkelingsproces dat slechts 34 maanden bedroeg, leidde tot extra investeringen bij TME. En op piekmomenten was meer dan de helft van het R&D-departement betrokken bij het Aygo X-project.
De Toyota Aygo X wordt in het voorjaar van 2022 gelanceerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!