Gazoo Racing is verantwoordelijk voor de autosportactiviteiten van Toyota. Dan hebben we het dus niet alleen over het Wereldkampioenschap Rally (WRC) en het Wereldkampioenschap Endurance (WEC), maar over over rallyraids zoals de Dakar. Dat verklaart meteen waarom de nieuwe J300-generatie van de Toyota Land Cruiser er nu ook is als GR Sport. Deze sportversie zou dan ook ontwikkeld zijn in samenwerking met de Dakar-fabrieksrijders van het Japanse merk.
E-KDSS
Aan de motoren van de Toyota Land Cruiser J300 wordt niet geraakt, de GR Sport is leverbaar met de 309 pk sterke 3,3 liter-V6 op diesel en met de 414 pk krachtige 3,5 liter-V6 op benzine. Wat niet wil zeggen dat Gazoo Racing zich beperkt tot een sportieve bumpers, zwarte designdetails en specifieke 18-duimsvelgen. Ook onderhuids wordt deze terreinwagen aangepakt. Er is sprake van een significante gewichtsreductie, al weten we niet hoeveel kilo's de Toyota Land Cruiser daadwerkelijk verliest als GR Sport. Interessanter is het E-KDSS.
E-KDSS is kort voor Electronic-Kinetic Dynamic Suspension System, technologie die acht stabilisatorstangen stuurt in functie van de omstandigheden. Het geavanceerde onderstel krijgt rugdekking van adaptieve demping en luchtvering, aangepast om extra veerweg te creëren. Gazoo Racing voegt vooraan ook een extra sperdifferentieel toe. Leuk om weten, maar geen spek naar Belgische bek. Deze Toyota Land Cruiser GR Sport wordt dan ook niet aangeboden in Europa.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!