UPDATE foto BMW XM Label Red onderaan toegevoegd
Eind vorig jaar werd de BMW Concept XM onthuld op de Art Basel in Miami Beach, nu toont München de productieversie - eigenlijk zijn enkel de lichtblokken vooraan echt anders dan op de conceptcar - van de plug-inhybride SUV die in de loop van 2023 gecommercialiseerd zal worden. De BMW XM wordt niet alleen het krachtigste productiemodel dat de Beierse constructeur ooit in de aanbieding heeft gehad, sinds de BMW M1 is het bovendien het eerste model dat niet gebaseerd is op een bestaand model uit de BMW-catalogus. En dat allemaal om 50 jaar BMW M te vieren.
De nieuwe BMW XM komt met M Hybrid-technologie waarbij een drukgevoede 4,4 liter-V8 van 489 pk gekoppeld wordt aan een elektromotor met 145 kW. Het systeemvermogen van dat plug-inhybride aandrijfgeheel bedraagt 653 pk, terwijl het gecummuleerde maximumkoppel 800 Nm verzamelt. Die power wordt alle vier de wielen gezet via de M xDrive-vierwielaandrijving met actief M Sport-sperdifferentieel tussen de achterwielen.
Lees ook onze eerste test van de BMW XM V8 Hybrid (2023)
Rijbereik en CO2-uitstoot
De M Hybrid-aandrijving maakt gebruik van een accupakket van 25,7 kWh, lithium-ionbatterijen die ervoor zorgen dat de BMW XM over een elektrisch rijbereik van 82 kilometer en over een elektrische topsnelheid van 140 km/u beschikt. AC-laden kan tot 7,4 kW. De plug-inhybride SUV kan een WLTP-emissie van 33 gram per kilometer voorleggen. Die elektrische motorhulp gebruikt de BMW XM M Hybrid natuurlijk ook om zo snel mogelijk uit de startblokken te schieten. Zo hoeft de sprint van 0 naar 100 km/u niet langer dan 4,3 seconden in beslag te nemen.
De nieuwe BMW XM staat op de adaptieve M-ophanging die elektronisch gestuurde dempers combineert met actieve rolstabilisatie op 48V. De plug-inhybride SUV is tevens het eerste M-model dat een meesturende achteras krijgt, want ook de Integral Active Steering komt standaard op de BMW XM M Hybrid. Net zoals 21-duimsvelgen, al behoren ook exemplaren van 22 en 23 inch tot de mogelijkheden.
BMW XM Label Red
Blijf je nog steeds op je honger wanneer je de toch indrukwekkende specificaties leest? Geen nood, want de Duitse constructeur houdt nog een extra gepeperde variant van de BMW XM achter de hand. Geen Competition, Competition Sport (CS) of Competition Sport Lightweight (CSL) zoals dat doorgaans het geval is voor de upgrades van de M-modellen, maar Label Red. Het zou wel eens het begin van een nieuwe nomenclatuur bij de M-afdeling kunnen zijn...
Die BMW XM Label Red vertrouwt eveneens op een geëlektrificeerde V8-biturbobenzine, alleen wordt dat plug-inhybride aandrijfgeheel voor de gelegenheid opgevoerd tot een systeemvermogen van 748 pk en tot een gecombineerd maximumkoppel van 1.000 Nm. Wat die extra power doet voor de prestaties van de BMW XM, kan München nog niet meteen vertellen. De Label Red vervoegt het gamma pas in de herfst van 2023. Goed nieuws: de M Hybrid-aandrijving zal ook de volgende generatie van de BMW M5 aandrijven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!