Ook de nieuwe Mercedes S-Klasse krijgt een AMG-variant. Eentje met het achtervoegsel E Performance, waarmee Das Haus wil aangeven dat er een plug-inhybride aandrijfgeheel onder het gestrekte koetswerk schuilt. Met Formule 1-technologie, zowaar.
Het zorgt ervoor dat de Mercedes-AMG S 63 E Performance zo maar eventjes 802 pk en liefst 1.430 Nm uit zijn geëlektrificeerde V8 puurt en op alle vier de wielen zet. Het gaat om een evolutie van het bekende 4 liter-blok, die geholpen wordt door twee turbo's van het type twinscroll. Schakelen doe je via AMG SpeedShift MCT 9G.
Plug-in hybrid
De plug-inhybride aandrijflijn kwamen we eerder tegen in de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé E Performance, maar wordt in de sportiefste S-Klasse wel gecombineerd met een grotere batterij. Het speciaal gekoelde accupakket dat zich razendsnel zou laden en ontladen, heeft een capaciteit van 13,1 kWh. En dat vertaalt zich in een elektrisch rijbereik van 33 kilometer en een gemiddeld normverbruik van 4,4 liter per 100 kilometer.
Nu dient die elektrische hulp niet om het verbruik te drukken, maar om de prestaties te optimaliseren. De toch 5,3 meter lange en bijna 2,6 ton zware Mercedes-AMG S 63 E Performance sprint in amper 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u en stoomt door tot een topsnelheid van 290 km/u. Toch als je voor het optionele AMG Driver's Package kiest.
Supersnel, maar comfortabel
Zoals het een S-Klasse betaamt, zegent Mercedes zijn superlimousine met zowat alle technologische oplossingen die momenteel voorradig zijn. Het met zowel luchtvering en adaptieve demping als geperforeerde Compound-remmen gezegende onderstel "AMG Ride Control+" combineert actieve rolstabilistatie met een meesturende achteras. De V8-biturbobenzine maakt gebruik van actieve motorsteunen.
Het karakter van de Mercedes-AMG S 63 E Performance wordt grotendeels bepaald door de zeven verschillende rijmodi (Electric, Comfort, Battery Hold, Sport, Sport+, Slippery en Individual) en de vier verschillende settings van het AMG Dynamics-systeem (Basic, Advanced, Pro en Individual) Ook de mate van energierecuperatie kan je sturen in vier stappen.
Sportief, maar stijlvol
De prestaties en de rijdynamiek van de Mercedes-AMG S 63 E Performance mogen dan sportief zijn, het is en blijft natuurlijk een S-Klasse. De wijzigingen aan het koetswerk vallen moeilijk te negeren, maar raken niet aan de stijlvolle verschijning van de Sondernklasse. Opvallend: deze AMG draagt zijn ster niet bovenop het rooster, maar centraal op de grille. Let ook op de gesmede 21-duimsvelgen (optioneel, standaard staat de Mercedes S 63 AMG op 20-duimers) en op de diffusor achteraan, die plaats biedt aan de dubbelde dempers.
Ook binnenin houdt de Mercedes-AMG S 63 E Performance het stijlvol. Het interieur combineert een sportieve aankleding met vier multicontourstoelen, met specifieke menu's voor het Mbux-infotainment en met de Dolby Atmos-geluidsinstallatie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!