Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Mercedes-AMG S 63 E Performance (2023) - 800 pk en 290 km/u

Geschreven door Klaas Janssens op 06-12-2022

Het plug-inhybride aandrijfgeheel van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé vindt nu ook zijn weg naar de S-Klasse. Het maakt de Mercedes-AMG S 63 E Performance 802 pk sterk en 290 km/u snel.

Ook de nieuwe Mercedes S-Klasse krijgt een AMG-variant. Eentje met het achtervoegsel E Performance, waarmee Das Haus wil aangeven dat er een plug-inhybride aandrijfgeheel onder het gestrekte koetswerk schuilt. Met Formule 1-technologie, zowaar.

Het zorgt ervoor dat de Mercedes-AMG S 63 E Performance zo maar eventjes 802 pk en liefst 1.430 Nm uit zijn geëlektrificeerde V8 puurt en op alle vier de wielen zet. Het gaat om een evolutie van het bekende 4 liter-blok, die geholpen wordt door twee turbo's van het type twinscroll. Schakelen doe je via AMG SpeedShift MCT 9G.

2023 Mercedes-AMG S63 E Performance

Plug-in hybrid

De plug-inhybride aandrijflijn kwamen we eerder tegen in de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé E Performance, maar wordt in de sportiefste S-Klasse wel gecombineerd met een grotere batterij. Het speciaal gekoelde accupakket dat zich razendsnel zou laden en ontladen, heeft een capaciteit van 13,1 kWh. En dat vertaalt zich in een elektrisch rijbereik van 33 kilometer en een gemiddeld normverbruik van 4,4 liter per 100 kilometer.

Nu dient die elektrische hulp niet om het verbruik te drukken, maar om de prestaties te optimaliseren. De toch 5,3 meter lange en bijna 2,6 ton zware Mercedes-AMG S 63 E Performance sprint in amper 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u en stoomt door tot een topsnelheid van 290 km/u. Toch als je voor het optionele AMG Driver's Package kiest.

2023 Mercedes-AMG S63 E Performance

Supersnel, maar comfortabel

Zoals het een S-Klasse betaamt, zegent Mercedes zijn superlimousine met zowat alle technologische oplossingen die momenteel voorradig zijn. Het met zowel luchtvering en adaptieve demping als geperforeerde Compound-remmen gezegende onderstel "AMG Ride Control+" combineert actieve rolstabilistatie met een meesturende achteras. De V8-biturbobenzine maakt gebruik van actieve motorsteunen.

Het karakter van de Mercedes-AMG S 63 E Performance wordt grotendeels bepaald door de zeven verschillende rijmodi (Electric, Comfort, Battery Hold, Sport, Sport+, Slippery en Individual) en de vier verschillende settings van het AMG Dynamics-systeem (Basic, Advanced, Pro en Individual) Ook de mate van energierecuperatie kan je sturen in vier stappen.

2023 Mercedes-AMG S63 E Performance

Sportief, maar stijlvol

De prestaties en de rijdynamiek van de Mercedes-AMG S 63 E Performance mogen dan sportief zijn, het is en blijft natuurlijk een S-Klasse. De wijzigingen aan het koetswerk vallen moeilijk te negeren, maar raken niet aan de stijlvolle verschijning van de Sondernklasse. Opvallend: deze AMG draagt zijn ster niet bovenop het rooster, maar centraal op de grille. Let ook op de gesmede 21-duimsvelgen (optioneel, standaard staat de Mercedes S 63 AMG op 20-duimers) en op de diffusor achteraan, die plaats biedt aan de dubbelde dempers.

Ook binnenin houdt de Mercedes-AMG S 63 E Performance het stijlvol. Het interieur combineert een sportieve aankleding met vier multicontourstoelen, met specifieke menu's voor het Mbux-infotainment en met de Dolby Atmos-geluidsinstallatie. 

2023 Mercedes-AMG S63 E Performance

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten