Ook met je ogen dicht zie je dat het een Mercedes betreft. Je zou de nieuwe E-Klasse een wat grotere of een kleinere S kunnen noemen, met wat slechte wil zelfs een facelift van de vorige generatie. Meer nog dan bij Audi en BMW blijven de verschillen tussen de modellen erg beperkt - toch op het eerste gezicht.
UPDATE Intussen is ook de Mercedes E Break officieel onthuld
Het zijn dan ook de details waaraan je de W214-generatie herkent. Zoals de glimmende Black Panel rond het radiatorrooster, waarvan de vorm afhangt van de gekozen uitrustingslijn - optioneel kan je zelfs kiezen voor een grille met verlichte omranding. En zoals de achterlichtblokken van de nieuwe E, waar de aandachtige toeschouwer de Mercedes-ster bemerkt.
De afmetingen van de nieuwe Mercedes E-Klasse
Met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4.949, 1.880 en 1.468 millimeter zijn de afmetingen van de nieuwe Mercedes E-Klasse nauwelijks gewijzigd. Tegenover de vorige generatie groeide de wielbasis van de W214 wel met 22 millimeter tot 2.961 millimeter. Het koffervolume van de nieuwe Mercedes E bedraagt 540 liter.
Interieur
Stelt het (te) bekende koetswerkdesign van de nieuwe Mercedes E-Klasse ons misschien wat teleur, dan smelten we wel snel voor het ontwerp van het dashboard. Er zijn natuurlijk weer een aantal visuele links met andere recent gelanceerde Mercedes-modellen, maar de combinatie van een relatief compact en vanzelfsprekend digitaal instrumentenbord met een gigantisch MBUX-infotainmentscherm op de middenconsole lijkt ons onderscheidend genoeg.
Dat laatste kan ogenschijnlijk naadloos overlopen in nog een extra scherm voor de voorste passagier, maar daar moet je dan wel voor bijbetalen. De icoontjes zijn simpeler geworden, zegt Mercedes, ze hebben nu ook zowat dezelfde kleuren als deze van vergelijkbare functies op je smartphone.
iPhone of Apple Watch
De hele elektronische architectuur van de nieuwe Mercedes E-Klasse is meer software dan hardware gericht, zo weten de ingenieurs ons te vertellen. Ze bedoelen er onder meer mee dat zowat alles door eenzelfde, centrale en dus ook heel krachtige computer wordt gestuurd. Dat moet de snelheid van de datastromen aanzienlijk verhogen. Je kan de W214 ook krijgen met een volledig gedigitaliseerd systeem voor het openen en sluiten van de deuren en het starten van de motor, dat lukt voorlopig wel alleen als je over een iPhone of Apple Watch beschikt.
Een ander en evengoed optioneel snufje is het samenspel tussen de klank van muziek of films en de sfeerverlichting in de nieuwe Mercedes E-Klasse - een rustige ballad zorgt dan natuurlijk voor een ander ritme dan heavy metal. Nog leuker en in sommige gevallen ook nuttiger is de aanzienlijk verhoogde interactiviteit van het infotainment, zo zijn applicaties als TikTok, Angry Bird en Zoom beschikbaar. Voor bovenop het dashboard kan je een camera voor video en selfies bestellen.
Energizing Coach en Intelligent Parking Pilot
Artificiële intelligentie leert snel de vaste gewoontes en wensen inzake comfort van de bestuurder(s) kennen en die bij vergelijkbare condities dan ook automatisch instellen. De Energizing Coach van de nieuwe Mercedes E-Klasse kan data van je Apple Watch op het grote scherm laten verschijnen en Energizing Comfort zou wagenziekte helpen voorkomen. We kunnen zo nog wel even doorgaan, het is duidelijk dat de digitale specialisten voor het interieur een pak meer vrijheid hebben gekregen dan de designers van het koetswerk.
De nieuwe Mercedes E-Klasse laat zich straks ook bestellen met een Technology-pak, dat omvat onder meer een Airmatic-luchtvering, adaptieve demping en achterwielsturing. Dat laatste lukt tot 4,5 graden, het verkort de draaicirkel van de berline met bijna 90 centimeter. De auto kan ook al van een Intelligent Parking Pilot worden voorzien. Zodra de wetgeving het toelaat, zal hij dan een parkeerplaatsje kunnen zoeken zonder dat er nog een bestuurder aan boord hoeft te zijn. Nu ja, toch in garages die al van de daarvoor vereiste infrastructuur zijn voorzien.
Geëlektrificeerde motoren op benzine en diesel
De nieuwe Mercedes E-Klasse behoudt de keuze tussen motoren op benzine of diesel. Zowel de E 200 als E 220d worden aangedreven door mildehybrides 2 liter-motoren die ondersteund worden door een elektrisch motortje van 23 pk en een koppelboost van 205 Nm. De benzineversie is 204 pk sterk, de zelfontbrander ontwikkelt een vermogen van 197 pk en laat zich ook met de 4Matic-vierwielaandrijving bestellen. Van AMG-motorisaties nog geen nieuws.
Het gamma van de nieuwe Mercedes E-Klasse telt ook twee plug-inhybride varianten: de E 300e (optioneel met 4Matic) beschikt over een systeemvermogen van 313 pk, de E 400e (standaard met 4Matic) is 381 pk sterk. De elektromotor van die PHEV-versies is in beide gevallen goed voor 129 extra paarden, het maxmimumkoppel bedraagt respectievelijk 550 en 650 Nm. Mercedes belooft een puur elektrisch rijbereik van iets meer dan 100 kilometer, vandaar ook een normverbruik van minder dan 1 l/100 km en een CO2-uitstoot van maximaal 20 g/km.
In tegenstelling tot BMW dat de nieuwe 5 Reeks koppelt aan de elektrische i5, kiest Mercedes voor een gescheiden aanpak: wie een elektrische E-Klasse wil, went zich tot de EQE.
Succesverhaal
Mercedes gebruikt de voornaam E-Klasse al sinds 1993, maar de geschiedenis van het model gaat natuurlijk nog veel verder terug. Sinds 1946 zouden er een dikke 16 miljoen exemplaren van alle E’s en zijn voorgangers gebouwd zijn, wat van de berline en de ervan afgeleide break- en andere varianten zonder meer de belangrijkste auto’s uit de rijke geschiedenis van het merk maakt.
Voor de ‘echte’ E-Klasse staat de teller op bijna 2,75 miljoen stuks, met de opmars van de SUV’s draait die logischerwijze al een aantal jaren aanzienlijk minder snel. Hoe dan ook, de lancering van de in Europa tegen de zomer van 2023 bij de dealers verwachte nieuwe Mercedes E blijft voor het merk nog altijd een uitermate belangrijke gebeurtenis.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!