De Porsche 911 blijft maar speciale varianten opleveren. Na gelimiteerde versies zoals de Sport Classic, de Dakar en de S/T is het nu de beurt aan deze Rennsport, een tot 77 exemplaren beperkte reeks van de enkel voor competitiedoeleinden bestemde GT3 R. De door de FIA ingestelde restricties voor de GT3-racerij werden overboord gegooid, waardoor je de Porsche 911 GT3 R Rennsport enkel kan inzetten voor private circuitevenementen - want van een homologatie voor de openbare weg is geen sprake.
Nu houdt dat verzamelaars van dit soort exclusieve speelgoed zelden om hun portefeuille boven te halen en hun collectie te stofferen met een nieuw hebbedingetje. In het geval van de tijdens de Rennsport Reunion 7 op het Circuit van Laguna Seca voorgestelde Porsche 911 GT3 R Rennsport hebben we het over een prijskaartje van 951.000 euro.
Atmosferische boxer die tot 9.400 toeren draait
Deze speciale Rennsport-editie behoudt de atmosferische 4,2 liter-boxermotor van de GT3 R, maar bevrijdt van technische reglementen - in de GT3-klasse wordt gewerkt met een zogeheten Balance of Performance (BoP) - werd het vermogen van de zespitter opgetrokken van 565 naar 620 pk. Het blok krijgt nieuwe zuigers en aangepaste nokkenassen en loopt pas bij 9.400 omwentelingen per minuut tegen de toerentalbegrenzer aan.
De Rennsport is niet alleen krachtiger dan de Porsche 911 GT3 R, maar ook een stukje sneller (+20 km/u). Met dank aan het extra vermogen, de langere bakverhoudingen van de sequentiële zesversnellingsbak en de aangepaste aerodynamica. Deze limited edition komt met een speciale bodykit met slanke cameraspiegels en aangepast spoilerwerk, waarbij de zwanenhalsconstructie van de racewagen plaats maakt voor een enorme vleugel. Volgens Porsche gaan de modificaties aan het koetswerk zo ver dat eigenlijk enkel de dakconstructie behouden bleef.
Opvallend detail
De nieuwe Porsche 911GT3 R Rennsport wordt voorgesteld in een kleurstelling die de Duitse constructeur "Rennsport Reunion Design" noemt. Het ontwerp zou geïnspireerd zijn door de legendarische Corkscrew-bochtencombinatie op Laguna Seca, waar deze gelimiteerde versie zijn wereldpremière beleefde. Nog naakte vlakken van het uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk worden gecombineerd met semi-glanzende lak en speciale stickers in rood en wit - de traditionele motorsportkleuren van Porsche. In totaal zijn er zeven kleurtinten en drie speciale ontwerpen beschikbaar, al behoort een verregaande personalisatie uiteraard ook tot de mogelijkheden.
Wat ons nog opviel was de typeaanduiding die deze Porsche 911 gebruikt. Op de lichtstrip die de achterlichten met elkaar verbindt, staat nu de verlichte merknaam, terwijl de aanduiding van de modelversie naar de achterbumper verhuist. Zien we dat binnenkort ook op de productiemodellen van Porsche terug?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!