Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hier is de nieuwe Toyota C-HR: developed in Belgium

Geschreven door Alain Devos op 26-06-2023

De Toyota C-HR is een van de modellen die de Japanse constructeur van zijn wat saaie imago afhielp, de tweede en in Zaventem ontwikkelde generatie gaat nog een stapje verder.

We vermoeden dat grijs nog altijd de populairste kleur van de Toyota C-HR is, maar de SUV geldt toch als heel wat hipper dan pakweg de Corolla en de al eventjes uit de catalogus verdwenen Avensis. De Japanse constructeur mocht dan al vele jaren en met succes actief zijn in de autosport én ook regelmatig leuke coupés en zelfs sportwagens lanceren, qua imago scoorde ‘s werelds bestverkochte merk in Europa niet zo goed.

Letterlijk en figuurlijk grijs, zo werd Toyota vaak gepercipieerd. Dat veranderde enigszins met de eerste generatie van de Toyota C-HR, die in 2017 gelanceerd werd. De Europese markt werd ook toen al overspoeld door SUV’s, maar zijn opmerkelijke design deed de Toyota er wel uitspringen. Het lijnenspel van de nieuwe Toyota C-HR toont nog meer designdurf.

2023 Toyota C-HR

Beetje bZ4X, beetje Prius

Het design mag dan best weer hip en zelfs gewaagd zijn, sinds de onthulling van de Prologue-conceptversie in 2022 kon het ons natuurlijk niet meer echt verrassen. De nieuwe Toyota C-HR is 4.360 millimeter lange en heeft nog wat meer coupétrekjes dan zijn voorganger. Het front zorgt voor een visuele link met de jongste Prius en de volledig elektrisch aangedreven bZ4X.

Nog opmerkelijker zijn de scherpe lijnen in de van verzonken deurklinken voorziene flanken, de heel schuine achterkant, de daar ook een eind uit de carrosserie stekende en over de hele klep doorlopende lichtblokken, de grote velgen (tot 20 duim) en zeker ook de (optionele) combinatie van twee lakkleuren. Het design van de Toyota C-HR zal mening concurrent dan ook op slag (te) braaf en zelfs verouderd doen lijken.

2023 Toyota C-HR

Interieur met klassieke knoppen

Het interieur van de nieuwe Toyota C-HR verrast iets minder, daar was functionaliteit natuurlijk nog belangrijker dan design. De bestuurder beschikt over een configureerbaar en dus digitaal instrumentenbord, boven op de middenconsole staat een groot aanraakscherm van 8 of (optioneel) 12,3 duim. Eronder bevinden zich nog wat ‘gewone’ knoppen, ook het stuurwiel is daar rijkelijk van voorzien. De hendel van de versnellingspook oogt evengoed nog vrij klassiek.

Voor de sfeerverlichting is er keuze uit… 64 kleuren, bij mogelijk gevaar wordt automatisch voor rood gekozen. Ook qua connectiviteit wordt vanzelfsprekend een grote stap voorwaarts gezet, een reeks functies kunnen met de telefoon en dus vanop afstand worden bediend. Denk aan de airco en zelfs automatisch parkeren. Voor de lancering zijn er twee Premiere Edition-varianten van de nieuwe Toyota C-HR: de extra dynamische GT Sport en de extra luxueuze High.

2023 Toyota C-HR

HEV en PHEV

De huidige is nog een hybride van het zelfopladende type, voor de eind 2023 op de markt verwachte Toyota C-HR komt er meer keuze. Het gamma zal een 1.8 HEV (140 pk), een 2.0 HEV (198 pk) én een 2.0 PHEV (223 pk) tellen – met een CO2-uitstoot tussen minimum 19 en maximum 103 gram. De Toyota C-HR 2.0 HEV zal je ook met een extra elektromotor op de achteras en dus met vierwielaandrijving kunnen bestellen.

De plug-inhybride Toyota C-HR 2.0PHEV kan tot 66 kilometer volledig elektrisch rijden, een Regeneration Boost zorgt ervoor dat je hem in bepaalde omstandigheden zowat met één pedaal kan rijden. Met behulp van het navigatiesysteem en natuurlijk ook een op dat moment voldoende opgeladen batterij kan de auto bij het betreden van een lage-emissiezone automatisch op de elektrische aandrijving overschakelen.

2023 Toyota C-HR

Belgische trots

Natuurlijk keken er voortdurend Japanners mee over de schouders, maar net zoals de jongste Aygo werd ook de nieuwe C-HR bij Toyota Motor Europe’s R&D Center in Zaventem ontwikkeld. Projectleider Wim Iterbeke is daar best wel trots op: “Het is alweer een mijlpaal in onze groei en in de erkenning van onze capaciteit om in België volledig nieuwe modellen te ontwikkelen.”

 

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten