De nieuwe Citroën C3 is geen klassieke stadswagen meer. Zoals dat al een tijdje de mode is, neemt de vierde generatie de gedaante aan van een SUV. Het koetswerk is nu 4,01 meter lang en staat wat hoger op zijn poten. Het lijnenspel adopteert de aangescherpte huisstijl en de nieuwe lichtsignatuur die Citroën ontwikkelde voor de conceptcar Oli uit 2022. De nieuwe ë-C3 is bovendien het eerste model dat het nieuwe Citroën-logo draagt.
Met de ë-C3 is Citroën de eerste constructeur die mag gebruikmaken van het nieuwe Smart Car-platform van Stellantis. Hoewel het gaat om een moduleerbare architectuur voor elektrische auto’s, kan deze technische basis ook klassieke verbrandingsmotoren huisvesten. Net zoals we dat zagen bij Stellantis-stalgenoten zoals de Fiat 600e en de Jeep Avenger Electric krijgt ook de elektrische ë-C3 dus het gezelschap van een C3 op benzine.
Rijbereik Citroën ë-C3: 320 kilometer
De elektromotor van de nieuwe Citroën ë-C3 ontwikkelt een vermogen van 83 kW (113 pk), wat volstaat om in 11 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid is begrensd op 135 km/u. De batterij van het type LFP (lithium-ijzer-fosfaat) heeft een capaciteit van 44 kWh en belooft een WLTP-rijbereik van 320 kilometer.
Een driefasige AC-lader van 11 kW is standaard en je kunt DC-snelladen tot 100 kW, zodat 26 minuten volstaan om het accupakket van 20 naar 80 procent van zijn mogelijkheden te brengen. Uiteraard voorziet Citroën in een app met specifieke EV-functionaliteiten.
Advanced Comfort
Citroën spreekt van een nieuw interieurconcept. Zoek niet naar een klassieke tellerpartij; de taken daarvan worden overgenomen door een soort head-updisplay dat de informatie afficheert op een glanzend paneel tussen de bovenkant van het dashboard en de onderkant van de voorruit. Centraal op het dashboard prijkt de lichtjes naar de bestuurder gedraaide multimediamodule met een aanraakscherm van 10,25 duim dat de voornaamste functies bundelt, al blijft er ook een afzonderlijke aircomodule met fysieke knoppen.
De stoelen vallen onder de Advanced Comfort-paraplu, net zoals de ophanging. Hoewel het koetswerk van de nieuwe C3 maar een beetje groter is dan dat van zijn voorganger, belooft Citroën de inzittenden wel een heleboel extra bewegingsruimte. Zo zorgt de hogere SUV-bouw ervoor dat de hoofdruimte met 3 centimeter toeneemt. Ook de koffer wordt wat groter: het laadvolume bedraagt nu 310 liter.
Prijskaartje Citroën ë-C3?
De C3 is goed voor 29 procent van Citroëns verkoop in Europa en mag zich dus het populairste model van het gamma noemen. Sinds zijn debuut in 2002 wist de Franse constructeur er liefst 5,6 miljoen exemplaren van te slijten. En dat succes wil de vierde generatie bestendigen. Enerzijds door het nieuwe model ook te blijven aanbieden met toegankelijke verbrandingsmotoren, anderzijds door de elektrische ë-C3 aan te bieden vanaf 23.300 euro. En daar komt dan nog een Vlaamse EV-premie van 5.000 euro bovenop.
De commerciële lancering staat op de agenda voor maart 2023. Tegen 2025 volgt er een instapversie met kleinere batterij die slechts 19.990 euro zou gaan kosten.
Wat doet de concurrentie?
Een heleboel merken zijn bezig met de ontwikkeling van een elektrische auto die ook bereikbaar is voor de meeste particuliere kopers. Bij Stellantis komt er bijvoorbeeld een nieuwe Fiat Panda aan, terwijl Renault de productieversie van de nieuwe R5 klaarstoomt en Volkswagen bezig is met een elektrische opvolger van de Up (de VW ID.1?). Ook de aangekondigde ID.2 en de daarop gebaseerde EV-modellen van Cupra en Skoda beloven een prijskaartje van minder dan 25.000 euro.
Maar momenteel is enkel de Dacia Spring een directe rivaal voor de nieuwe ë-C3, zelfs al is die kleiner (3,70 meter), minder krachtig (maximum 65 pk) en minder duur (vanaf ongeveer 21.000 euro) dan de Citroën.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!