UPDATE (15/08/2024): Mazda bevestigt dat de EZ-6 naar Europa komt als elektrische opvolger van de Mazda 6.
Net zoals de Ford Mondeo en Opel Insignia is ook de Mazda 6 langs de achterdeur van de Europese markt verdwenen. De Japanse constructeur spreekt al een tijdje over een opvolger die zou bouwen op het modulaire SMSS-architectuur (Skyactiv Multi-Solution Scalable) waarop de CX-60 en de nieuwe CX-80 bouwen, maar veel verder dan wondermooie conceptcars reiken die plannen vooralsnog niet. Tot nu, want op de Auto China-beurs presenteert Mazda deze EZ-6.
Het koetswerk van de nieuwe Mazda EZ-6 is 4,92 meter lang en oogt erg vertrouwd, want het lijnenspel adopteert zowat alle Kodo-designtrucs die we kennen van de recentere modellen uit de catalogus. Ondanks de scherpe koplampen, de actieve achterspoiler en de met ronde elementen getooide achterlichtblokken oogt het ontwerp een stuk braver dan wat we inmiddels gewoon geworden zijn dankzij de CX-60. Het gaat dan ook om een voor de Chinese markt ontworpen Mazda 6, ontworpen in samenwerking met Changan.
Hybride of elektrisch
De Mazda EZ-6 is eigenlijk een Chinese Deepal SL03, die in de Volksrepubliek verkocht wordt door Changan Auto. De Japanse constructeur beperkt zijn engagement door het bestaande platform te zegenen met een eigen koetswerk en opgewaardeerd interieur, dat gedomineerd wordt door een centraal infotainmentsysteem met een aanraakdisplay van 14,6 duim. Maar zoek dus niet naar de plug-inhybride viercilindermotor of de dieselende zes-in-lijn van de Mazda 6.
De EZ-6 is een elektrische Mazda 6 die vertrouwt op achterwielaandrijving. Je zal de keuze hebben tussen een 100% elektrische aandrijflijn die een rijbereik van ongeveer 600 kilometer belooft en tussen een hybride aandrijflijn met range extender, die de actieradius optrekt naar een 1.000 kilometer. Opgelet, dat zijn geen WLTP-cijfers, want berekend volgens het Chinese CLTC-protocol. Op de specificaties en de prestaties gaat de Japanse constructeur verder niet in. Doet er ook niet toe, in deze vorm komt de EZ-6 niet naar Europa.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!