Net zoals bij de vorige generatie mag je ook de nieuwe Peugeot 5008 zien als de grote, wat praktischere broer van de 3008. Het koetswerk is voortaan 4,79 meter lang, dat is 15 centimeter meer is dan bij de vorige generatie. De Franse SUV werd ook 5 cm hoger en 5 cm breder, een groei waar vooral de inzittenden van profiteren. Want jawel, ook de nieuwe Peugeot 5008 telt tot zeven zitplaatsen.
Peugeot heeft wel aan de zetelconfiguratie gesleuteld. Voortaan combineert de nieuwe 5008 een in twee ongeijke delen verschuifbare achterbank die je in drie delen kan neerklappen met twee klassieke stoelen op de derde zitrij - die je niet langer kan verwijderen. Leg je alle zetels plat, dan krijg je een vlakke laadvloer en een maximaal koffervolume van 1.815 liter.
Motoren Peugeot 5008 en E-5008
Net zoals de 3008 bouwt ook de nieuwe Peugeot 5008 op de STLA Medium-architectuur van Stellantis, dat in de eerste plaats ontwikkeld werd als EV-platform. Toch kan je deze modulaire basis ook gebruiken voor klassieke verbrandingsmotoren. Zo zal je de Peugeot 5008 gewoon bestellen kunnen bestellen met een mildhybride verbrandingsmotor op basis van de 1.2 Puretech, die goed is voor 136 pk. Van dieselmotoren is geen sprake meer.
De elektrische Peugeot E-5008 krijgt drie varianten: de 210 Single Motor, de 320 Dual Motor en de 230 Single Motor Long Range. De eerste twee versies gebruiken een batterijpakket met een capaciteit van 73 kWh en beloven een WLTP-rijbereik van ongeveer 500 kilometer. De Long Range krijgt een accu van 98 kWh en geraakt tot 660 kilometer ver op een lading. Snelladen kan aan maximum 160 kW, zodat een half uur volstaat om de capaciteit van de batterijen weer op 80% te brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!