Dodge pakt het anders aan dan Ford, dat de klassieke Mustang als coupé en cabriolet aanbiedt naast een elektrische SUV die Mustang Mach-E heet. De Charger maakt immers plaats voor een volledig nieuwe generatie, die je zal kunnen krijgen met ofwel verbrandingsmotoren ofwel een elektrisch aandrijfgeheel. De nieuwe Dodge Charger Daytona debuteert als coupé, maar krijgt ook een wat langere vijfdeursvariant die de Challenger vervangt.
De nieuwe Dodge Charger Daytona bouwt op het STLA Large-platform van Stellantis, dat we binnenkort ook bij Alfa Romeo en Lancia verwachten (want Europese plannen heeft de Amerikaanse constructeur niet met deze muscle car)
Specificaties en prestaties
Het elektrische aandrijfgeheel combineert twee elektromotoren (en dus vierwielaandrijving) met een batterijpakket van 100,5 kWh. De R/T-variant ontwikkelt 550 pk, sprint in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een rijbereik van 510 kilometer (volgens de Amerikaanse EPA-norm). De sportievere Scat Pack zet daar 670 pk, 3,3 seconden en 418 kilometer tegenover.
Er staat ook een hardcore Banhee-versie van de elektrische Dodge Charger Daytona op de planning, die over een performanter 800V-systeem zal beschikken. Hoewel de nieuwe Dodge Charger afscheid neemt van de V8, zal hij nog steeds aangeboden worden met verbrandingsmotoren. Die versies ruilen de Daytona-benaming voor het Sixpack-achtervoegsel. Je kiest tussen de Standard Output met 420 pk en de High Output van 550 pk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!