Samenvatting 2025 Kia EV4
- Elektrische opvolger Kia Ceed
- Twee koetswerkvarianten: als sedan en hatchback
- Voorwielaandrijving: 204 pk en 284 Nm
- Als Base en als Long Range
- Maximaal rijbereik van 630 km
- Europese instapprijs: 37.000 euro
Twee jaar geleden gunde Kia ons een glimp op het toekomstige gamma, met conceptstudies die verwezen naar de EV3, de EV4 en de EV5. Die eerste is inmiddels gepresenteerd, de tweede volgt in de loop van 2025. Op technische informatie blijft het nog even wachten, maar we weten wel hoe de productieversie van de Kia EV4 eruit zal gaan zien. Een beetje vreemd, toch als je de achterpartij van de berlineversie bekijkt.
Long tail
Wie het vandaag over een long tail heeft, verwijst wellicht naar een type fiets met een verlengde achterzijde, bedoeld om zoveel mogelijk kinderen van en naar school te brengen. Bij autoliefhebbers doet deze term denken aan aerodynamisch geoptimaliseerde racewagen, ontworpen voor de lange rechte stukken op het Circuit de la Sarthe in Le Mans. Of aan de hardcore LT-versies die McLaren bouwde om de RS-modellen van Porsche op hun donder te geven.
Maar ook Kia heeft het over een "long tail" om het achterwerk van de nieuwe EV4 te beschrijven. Op foto oogt het een beetje gewrongen, maar misschien werkt het wel in het echt. Gelukkig heeft de Koreaanse constructeur ook een wat conservatiever, zeg maar strakker vormgegeven hatchbackvariant van de nieuwe EV4 in het vat zitten.
Update: extra informatie
Kia heeft extra informatie vrijgegeven over de EV3, van het koffervolume tot het rijbereik en van de prestaties tot de Europese richtprijs. Bovendien tonen ze nu ook een foto van het interieur. We vatten de belangrijkste data even samen:
Aandrijving: FWD
De Kia EV4 krijgt de 204 pk en 284 Nm sterke elektromotor van de EV3, power die op de voorwielen wordt gezet. Er is ook sprake van een krachtigere versie met twee motoren en van een sportievere GT-variant. Desgewenst maakt deze Kia gebruik van de virtuele schakelpunten die Hyundai introduceerde op de Ioniq 5 N.
Rijbereik: Base & Long Range
Kia biedt de nieuwe EV4 aan als Base, met een LFP-batterij van 58,3 kWh. En als Long Range, met een NMC-pakket van 81,4 kWh. Als Base geraakt de hatchback 410 kilometer op een lading, en 590 kilometer als Long Range. De aerodynamisch efficiëntere sedanversie van de EV4, zet daar een actieradius van respectievelijk 430 en 630 kilometer tegenover.
Batterijen: snelladen
Net zoals de EV3 houdt ook de nieuwe Kia EV4 het bij een 400V-archtectuur. En dat heeft zo zijn gevolgen voor het snelladen: met de Long Range haal je maximaal 128 kW op gelijkstroom, bij de Base is dat nog 102 kW. Wisselstroom laden kan driefasig met 11 kW, al liet Kia al weten er een optionele 22 kW-omvormer op de planning staat. Er is wel een V2L-functie.
Koffervolume
Dat wat vreemde achterwerk van de Kia EV4 met long tail levert hem een wat grotere koffer op. Het laadvolume bedraagt 490 liter, tegenover 430 voor de hatchbackversie. Goed om weten: het is een vierdeurs. Er is dus geen sprake van een grote achterklep.
Productie, richtprijs en lancering
Die hatchback wordt gebouwd in Slowakijke, de sedanvariant van de Kia EV4 rolt in Zuid-Korea van de band. Op prijzen voor België blijft het nog even wachten, maar Kia zou een richtprijs van 37.000 euro hanteren voor de instapversie. De lancering staat gepland voor de zomer van 2025.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!