De Allspace is dood, leve de VW Tayron. In een poging het enorme gat tussen de Tiguan en de Touareg te vullen, kiest Volkswagen voor een zelfstandig model met een nieuwe naam en een specifiek design. Om plaats te kunnen bieden aan een extra zitrij (want je kan deze SUV ook als zevenzitter bestellen), is de wielbasis van de Tayron 11 centimeter langer dan die van de Tiguan.
LEES OOK Onze testverslagen van de VW Tiguan
Ook het koetswerk is een stuk forser dan dat van de Tiguan. De nieuwe Volkswagen Tayron is 4,77 meter lang, wat hem 23 centimeter langer maakt dan zijn kleine broer. De jongste generatie van de VW Touareg meet 4,9 meter en is dus maar 13 centimeter korter.
Die afmetingen bezorgen de nieuwe VW Tayron ook een grote koffer. In vijfzitsconfiguratie bedraagt het laadvolume van deze SUV 885 liter, met neergeklapte achterbank heb je tot 2.060 liter tot je beschikking. De interieuromgeving, inclusief de Digital Cockpit, het centrale infotainmentsysteem en de draai-en-drukknop op de middentunnel worden nagenoeg onveranderd overgezet.
TSI, TDI en eHYBRID
De technische basis is wel vergelijkbaar, want net zoals de Tiguan bouwt de nieuwe Volkswagen Tayron op de modulaire MQB Evo-basis en grijpt hij naar de bekende, al dan niet hybride benzine- en dieselmotoren.
Dan hebben we het over de onvermijdelijke 1.5 TSI (130 of 150 pk) met mildhybride ondersteuning op 48 volt, maar natuurlijk ook over de 2.0 TSI (204 of 265 pk) en over de 2.0 TDI (150 of 193 pk). De VW Tayron zal ook aangeboden worden met een plug-inhybride aandrijfgeheel (204 of 272 pk), dat een accupakket van 19,7 kWh gebruikt om het rijbereik op te trekken naar een 100-tal kilometer. Ook DC-snelladen behoort dan tot de mogelijkheden.
Schakelen doe je hoe dan ook via een gerobotiseerde DSG-transmissie, de vierwielaangedreven 4Motion-varianten van de VW Tayron kunnen tot 2,5 ton trekken. De productie in Wolfsburg start binnenkort, zodat de eerste exemplaren in de lente van 2025 in de showroom zouden moeten staan. Belgische prijzen zijn er nog niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!