Drie Chinese constructeurs maken hun intrede op onze markt met de merken BAIC en DFSK (ingevoerd door OneAutomotive uit Geel) en JAC Motors (ingevoerd door Leie Mobility Group, Kortrijk). Die laatste biedt elektrische auto's aan. Deze namen doen misschien geen belletje rinkelen, maar in China zijn ze goed ingeburgerd. De ambities blijven echter bescheiden met meer dan redelijke verkoopsdoelstellingen van een duizendtal exemplaren.
BAIC en DFSK bieden 3 SUV's met verbrandingsmotoren op CNG aan - 20.000 tot 29.000 euro - die op korte termijn worden ondersteund door nog eens 5 modellen, waarvan 3 elektrische auto's. JAC Motors pakt het wat minder groots aan en stelt zich tevreden met een enkel model, volledig elektrisch en met een prijs van ongeveer 30.000 euro.
Betaalbare prijzen, 'groene' motoren en met meer ervaring dan in de begintijd van de Chinese auto-industrie. Zijn dit genoeg redenen om een betere uitkomst te voorzien voor een nieuwe lancering op onze markt? Tot nu toe zijn de Chinese pogingen om de Belgische markt te betreden nog niet succesvol gebleken. Maar vergeet niet dat het debuut van het Koreaanse trio Daewoo-Kia-Hyundai ook moeizaam was. En we weten hoe het er nu mee zit.
Vooral SUV's
Met de X35 (compacte SUV), X55 (familie-SUV) en de EX5 (elektrische versie van de X55) geeft BAIC zichzelf de middelen om te slagen: Walter de'Silva (ex-Volkswagen, Alfa Romeo en Lamborghini) houdt toezicht op de stijl en het platform komt van Mercedes, aangedreven door Euro 6-motoren. DFSK biedt van zijn kant ook een gamma aan dat gericht is op SUV's met de Fengon, Glory en Glory PHEV als de belangrijkste spelers in deze uitstap naar de Belgische markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!