Vanaf juli pakt Fiat uit met een 500-versie die de legendarische 500 Abarth uit de jaren zestig moet doen herleven. Deze kleine, geblokte Italiaan beleeft zijn werelddebuut op het salon van Genève. Maar de groep heeft tijdens de inauguratie van de nieuwe Abarth-productielijn in de Mirafiori-fabriek toch al een flinke tip van de sluier opgelicht. Zo kwamen we te weten dat de 500 Abarth wordt aangedreven door de Fire 1.4 16V, een benzinemotor met turbo die 135 pk (99 kW) ontwikkelt bij 5.500 o/m en een koppel van 180 Nm levert bij 2.500 o/m (of zelfs 206 Nm bij 3.000 toeren in Sport-modus). Om al dit vermogen netjes op de weg te zetten doet de Abarth 500 een beroep op het nieuwe TTC-systeem. Het gaspedaal is van het drive-by-wire-type (dus zonder mechanische verbinding tussen pedaal en motor) en de vijfversnellingsbak is kabelbediend. De uiterlijke koetswerkaddenda moeten niet alleen het sportieve imago onderstrepen, maar verhogen daadwerkelijk de stabiliteit bij hoge snelheid. Binnenin werden de instrumenten aangevuld met een turbodrukmetertje. Het turboblokje van de Abarth voldoet aan de Euro 5-norm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!