CEO Jean Philippe Imparato bevestigt de komst van een nieuwe Alfa Romeo Giulia. Het koetswerkontwerp zou al grotendeels klaar zijn, toch blijft het nog tot 2026 wachten vooraleer de wagen ook productieklaar geraakt. Net zoals de onlangs voorgestelde Dodge Charger Daytona (en de daarop gebaseerde Challenger) bouwt de toekomstige Giulia op de modulaire STLA Large-architectuur van Stellantis.
Die STLA Large-basis beperkt zich niet tot een 100% elektrisch aandrijfgeheel, maar kan ook dienen voor al dan niet hybride verbrandingsmotoren. Net zoals de nieuwe Dodge Charger, die verkrijgbaar is als elektrische Daytona en als Sixpack met klassieke V6, zou ook de nieuwe Alfa Romeo Giulia de keuze laten tot een elektrisch aandrijfgeheel en verbrandingsmotoren.
Specificaties Alfa Romeo Giulia
De elektrische aandrijflijn van de Dodge Charger Daytona combineert twee elektromotoren (en dus vierwielaandrijving) met een batterijpakket van 100,5 kWh. De R/T-variant ontwikkelt 550 pk, sprint in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een rijbereik van 510 kilometer (volgens de Amerikaanse EPA-norm). De sportievere Scat Pack zet daar 670 pk, 3,3 seconden en 418 kilometer tegenover. Er zijn dus mogelijkheden om een gepeperde Quadrifoglio-variant aan het gamma van de Alfa Romeo Giulia toe te voegen.
Het is nog niet duidelijk welke gedaante de nieuwe Alfa Romeo Giulia zal aannemen. Als we de geruchten mogen geloven, dan ruilt de volgende generatie zijn berlinekoetswerk met vier deuren voor een fastbackontwerp met vijfde deur. Maar het enige dat we echt zeker weten, is dat de nieuwe Giulia opnieuw geflankeerd zal worden door een technisch nauw verwante SUV die opnieuw als Stelvio in het gamma opgenomen zou worden. En die nieuwe Alfa Romeo Stelvio zou reeds in de loop van 2025 productierijp moeten zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!