Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hier is de nieuwe Alfa Romeo Milano, euh.... Junior

Geschreven door Frédéric Kevers op 10-04-2024

Alfa Romeo onthult zijn variant op onder meer de Abarth 600 en Jeep Avenger: de Alfa Romeo Milano is een kleine cross-over die Italiaanse flair wil koppelen aan een sportief rijgedrag. Ook – en vooral – in zijn elektrische uitvoering.

UPDATE: Alfa Romeo verandert de naam van de Milano in Junior!

Na het duo Abarth/Fiat 600, de DS 3, de Jeep Avenger, de Opel Mokka en de Peugeot 2008 is hier nu de Alfa Romeo Junior. De kleine cross-over uit Milaan deelt zijn techniek met bovenstaande modellen uit de Stellantis-groep, en zal net als die neefjes worden verkocht als mildhybride benzine (Ibrida) en in puur elektrische uitvoering (Elettrica).

2024 Alfa Romeo Junior (Milano)

Om het verschil te maken met zijn Stellantis-bloedbroeders rekent de Alfa Romeo Junior uiteraard op zijn unieke stijl, maar ook op zijn dynamiek: zijn onderstel werd onder handen genomend door hetzelfde team dat eerder al verantwoordelijk was voor de Alfa Romeo Giulia GTA.

Design en afmetingen

Met een lengte van 4,17 meter en een hoogte van 1,50 meter is de Alfa Romeo Junior noch de grootste, noch de kleinste B-segment-cross-over binnen de Stellantis-familie. Maar hij is wel een van de meest opvallende, met zijn typisch zuiderse flair waarin heel wat typische Alfa Romeo-kenmerken zijn verwerkt. Vooraan zien we voor de full led-koplampen de ‘3+3’-leddagrijverlichting van de Tonale, met daaronder een volledig opengewerkte bumper, met aan weerszijden een verticale luchtinlaat.

2024 Alfa Romeo Junior (Milano)

Maar dé blikvanger op de neus is toch het spectaculaire, driehoekige ‘radiatorrooster’. Bij de elektrische Veloce-modellen is dat een zwart paneel waarin de traditionele ‘Biscione’ is uitgesneden; de andere versies houden het bij een grille met ruitmotief en daarnaast het opschrift ‘Alfa Romeo’, in retrostijl. Zeer geslaagd, al ziet de neus er ook wel wat druk uit. Misschien had die donkere C-vormige omlijsting waarin de koplampen en bijkomende luchtinlaten zitten (en die best wel wat doet denken aan recente Renaults), niet gehoeven…

Valse vijfdeurs?

In zijaanzicht vallen de korte overhangen voor- en achteraan op, terwijl in de Veloce-versies de dikke wielkasten gevuld zijn met twintigduimers die door hun ontwerp doen denken aan het bij Alfa Romeo zo legendarische klavertjevier. In de spitse achterkant is dan weer een vleugje Alfa Romeo Giulia TZ te herkennen, terwijl ook daar de lichtblokken spelen met dat 3+3-thema.

2024 Alfa Romeo Junior (Milano)

De Junior is altijd een vijfdeurs, al probeert hij dat wel te camoufleren door de achterste deurgrepen in de dakstijlen te verwerken en ze te verschuilen achter een Alfa-Romeo-logo. Over het algemeen moeten we zeggen dat de designers uit Milaan hier een knap staaltje hebben afgeleverd: de Milano bulkt van de persoonlijkheid, en de technische verwantschap met de andere Stellantis-neven valt hem op geen enkele manier af te lezen.

Interieur en koffer

Ondanks bescheiden buitenafmetingen biedt de Alfa Romeo Junior een grote koffer van 400 liter, met in de elektrische versie nog een bergruimte voor de laadkabels in de neus. Het interieur vermengt luxe met sportiviteit, waarbij uiteraard ook hier de digitalisering haar intrede doet. Onder de twee traditionele bulten boven de instrumenten schuilt een display van 10,25 duim, en rechts van het stuur, op de middenconsole, zit een even groot aanraakscherm dat lichtjes naar de bestuurder gericht is.

2024 Alfa Romeo Milano

De menustructuur is opgebouwd uit widgets die je makkelijk kunt verplaatsen, zodat elke gebruiker zijn eigen homepage kan creëren, waarbij elke functie een eigen app heeft. Daarnaast was Alfa Romeo ook zo verstandig om onder het scherm analoge knoppen te behouden voor de klimaatregeling. De zijdelingse verluchtingsmonden hebben trouwens ook de unieke klavertjeviervorm. Sportstoelen van Sabelt-makelijk dragen bij tot de sportieve sfeer in het interieur.

Hey Alfa, hey ChatGTP

Zoals het een Alfa Romeo betaamt, legt de nieuwe Junior de klemtoon op sportiviteit, zowel in zijn voorkomen en zijn interieurinrichting als in zijn prestaties (of toch voor de Elettrica Veloce-versie) – de alfisti willen het nu eenmaal niet anders. Anderzijds kan ook een Alfa Romeo anno 2024 niet meer om de rijhulpsystemen heen. Zo beschikt de Junior over alle technologie om autonoom rijden op niveau 2 mogelijk te maken, terwijl de parkeersensoren rondom en de breedbeeldachteruitrijcamera worden aangevuld met een semiautonome parkeerfunctie.

2024 Alfa Romeo Milano Veloce

In de Elettrica-versies stippelt de functie EV Routing trajecten uit rekening houdend met meer dan 600.000 laadpunten onderweg. Met de Alfa Connect Services zijn ook over-the-airupdates mogelijk, net als onlinenavigatie, live waarschuwingen en de controle van het voertuig via de app My Alfa Connect. Daarmee kun je via je telefoon allerlei gegevens van je auto raadplegen of je voertuig lokaliseren, en in de elektrische versies kun je er ook het laden en de voorverwarming van het interieur mee regelen. De interface van de auto omvat eveneens een spraakassistent, die luistert naar het commando ‘Hey Alfa’ en voorzien werd van ChatGPT, zodat je er makkelijker mee kunt converseren.

Specs Alfa Romeo Junior Elettrica

De klemtoon ligt bij de onthulling op de puur elektrische versies van de Alfa Romeo Junior. Inderdaad, meervoud, want die Junior Elettrica komt er meteen in twee vermogensvarianten. De instapper neemt het uit de Stellantis-neven bekende aandrijfgeheel over met één elektromotor van 156 pk en 270 Nm, maar conform zijn sportieve blazoen voegt de Alfa Romeo Junior ook een Elettrica Veloce aan het gamma toe, met de techniek van de Abarth 600e en dus twee motoren (en vierwielaandrijving) en 240 pk.

  • Alfa Romeo Junior Elettrica: Single Motor FWD (156 pk)
  • Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce: Dual Motor AWD (240 pk)

Het batterijpakket is telkens 54 kWh groot, wat in de voorwielaangedreven Elettrica moet volstaan voor een WLTP-rijbereik van 410 kilometer. Laden doen de elektrische Alfa Romeo Junior op wisselstroom via een interne driefasenomvormer van 11 kW. Op gelijkstroom kunnen ze maximaal 100 kW aan, wat betekent dat je toch een halfuurtje moet rekenen om 70 procent batterijpeil (van 10 naar 80 procent) te regenereren.

Specs Alfa Romeo Junior Ibrida

Terwijl de mildhybride varianten het 136 pk sterke aandrijfgeheel overnemen dat we intussen kennen uit tal van modellen uit de Stellantis-groep, biedt de Alfa Romeo Junior wel de primeur dat aandrijfgeheel ook te kunnen koppelen aan vierwielaandrijving (zij het pas later; in eerste instantie is de Ibrida er enkel als voorwieltrekker).

  • Alfa Romeo Junior Ibrida: 1.2-turbo MHEV 48V FWD (136 pk)
  • Alfa Romeo Junior Ibrida: 1.2-turbo MHEV 48V AWD (136 pk)

De elektrische bijstand wordt geleverd door een 28 pk en 55 Nm sterke starter-alternator die in de DCT-versnellingsbak werd geïntegreerd en op een spanning van 48 volt werkt. Een kleine batterij van 0,9 kWh maakt het in theorie mogelijk om in ideale omstandigheden (en bij lage snelheden) tot 1 kilometer puur elektrisch te rijden.

Veloce met Torsen-differentieel

De Veloce-uitvoering van de nieuwe Alfa Romeo Junior onderscheidt zich niet alleen door zijn schitterende twintigduimvelgen, maar ook door zijn bijzonder directe stuurinrichting (met een overbrenging van 14,6:1), zijn 2,5 centimeter verlaagde sportonderstel, versterkte antirolstangen en grotere remschijven vooraan (380 millimeter) met remklauwen met vier zuigers. Een Torsen-differentieel moet voor een feilloze trekkracht zorgen.

2024 Alfa Romeo Milano Veloce

De Milano kan worden uitgerust met Alfa Romeo’s D.N.A.-systeem, dat de keuze laat uit verschillende rijprogramma’s: Dynamic (sportief), Natural (dagelijks compromis) en Advanced Efficiency (spaarstand). De hybride Q4 voegt daar een Q4-rijmodus bij voor omstandigheden met verminderde grip.

Prijs en leveringen

Concrete prijzen voor de Junior geven ze bij Alfa Romeo nog niet, maar er is wel sprake van een vanafprijs “rond 30.000 euro” – allicht dan voor de voorwielaangedreven Junior Ibrida. De eerste leveringen staan op de planning voor de tweede helft van 2024.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten