De Stelvio, de eerste ‘cross-over’ van Alfa Romeo, is klaar. We zien de onmiskenbare DNA-lijn in zijn sportieve Quadrifoglio-outfit. De SUV, die wordt voorgesteld op het salon van Los Angeles (18 – 27 november), is ontwikkeld in Modena en is genoemd naar de hoogste Italiaanse alpenpas. Het is duidelijk dat Alfa Romeo hoge ambities koestert voor dit model. De Stelvio is uitgerust met een 2,9 liter grote biturbo-V6 van 510 pk, gekoppeld aan een ZF-automaat met acht verhoudingen. Deze kan in 150 ms overschakelen naar de Race-modus.
Q4-vierwielaandrijving
De Q4-vierwielaandrijving van de Stelvio Quadrifoglio stuurt bij normale weersomstandigheden 100 procent van het koppel naar de achteras. Maar ze kan dat indien nodig tot 60 procent verplaatsen naar de vooras. Het systeem is bovendien voorzien – en dat is de eerste keer bij Alfa Romeo – van een Torque Vectoring-technologie om het koppel afzonderlijk te verdelen tussen elk wiel. Wat volgens de fabrikant zorgt voor een dynamische en aangename rijsensatie zonder voortdurende tussenkomst van de stabiliteitscontrole.
280 pk
Alfa Romeo heeft bevestigd dat er een andere, meer bescheiden motor onder de motorkap zal worden geplaatst. Het gaat om een drukgevoede aluminium 2.0-viercilinder van 280 pk en 400 Nm. De ZF-bak met acht verhoudingen blijft op het menu staan. We weten echter weinig meer over de andere voorstellen uit de catalogus, ook niet over de beschikbaarheid van een variant met tweewielaandrijving. Ook niet of het DNA Pro-systeem aanwezig is voor alle aandrijfgehelen. Met dit systeem kan men kiezen tussen vier rijmodi: Dynamic, Natural, Advanced Efficiency (eco-modus) en Race.
Giulia-remmen
De Stelvio Quadrifoglio beschikt over het Integrated Brake System (IBS) remsysteem van de Giulia, dat stabiliteitscontrole en traditionele rembekrachtiging combineert. Dit systeem is ontwikkeld om een onmiddellijke respons te geven en de remafstand te verminderen. Deze Alfa Romeo beschikt bovendien over tal van elementen die werden ontwikkeld in samenwerking met Magneti Marelli voor de verlichting, de aandrijfgehelen, het uitlaatsysteem, de ophanging en de multimedia Connect 3D Nav met een scherm van 8,8 duim.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!