Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Alfa Romeo Stelvio: alpiene SUV met klaverblad

Verwachte lancering : 01-05-2017

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-11-2016

Dit is ‘m, de SUV van Alfa Romeo. De Stelvio werd onthuld op het salon van Los Angeles in zijn sportiefste versie, de Quadrifoglio. Dat wil zeggen met de biturbo-V6 van 510 pk en de Q4-vierwielaandrijving.

De Stelvio, de eerste ‘cross-over’ van Alfa Romeo, is klaar. We zien de onmiskenbare DNA-lijn in zijn sportieve Quadrifoglio-outfit. De SUV, die wordt voorgesteld op het salon van Los Angeles (18 – 27 november), is ontwikkeld in Modena en is genoemd naar de hoogste Italiaanse alpenpas. Het is duidelijk dat Alfa Romeo hoge ambities koestert voor dit model. De Stelvio is uitgerust met een 2,9 liter grote biturbo-V6 van 510 pk, gekoppeld aan een ZF-automaat met acht verhoudingen. Deze kan in 150 ms overschakelen naar de Race-modus.

Q4-vierwielaandrijving

De Q4-vierwielaandrijving van de Stelvio Quadrifoglio stuurt bij normale weersomstandigheden 100 procent van het koppel naar de achteras. Maar ze kan dat indien nodig tot 60 procent verplaatsen naar de vooras. Het systeem is bovendien voorzien – en dat is de eerste keer bij Alfa Romeo – van een Torque Vectoring-technologie om het koppel afzonderlijk te verdelen tussen elk wiel. Wat volgens de fabrikant zorgt voor een dynamische en aangename rijsensatie zonder voortdurende tussenkomst van de stabiliteitscontrole.

280 pk

Alfa Romeo heeft bevestigd dat er een andere, meer bescheiden motor onder de motorkap zal worden geplaatst. Het gaat om een drukgevoede aluminium 2.0-viercilinder van 280 pk en 400 Nm. De ZF-bak met acht verhoudingen blijft op het menu staan. We weten echter weinig meer over de andere voorstellen uit de catalogus, ook niet over de beschikbaarheid van een variant met tweewielaandrijving. Ook niet of het DNA Pro-systeem aanwezig is voor alle aandrijfgehelen. Met dit systeem kan men kiezen tussen vier rijmodi: Dynamic, Natural, Advanced Efficiency (eco-modus) en Race.

Giulia-remmen

De Stelvio Quadrifoglio beschikt over het Integrated Brake System (IBS) remsysteem van de Giulia, dat stabiliteitscontrole en traditionele rembekrachtiging combineert. Dit systeem is ontwikkeld om een onmiddellijke respons te geven en de remafstand te verminderen. Deze Alfa Romeo beschikt bovendien over tal van elementen die werden ontwikkeld in samenwerking met Magneti Marelli voor de verlichting, de aandrijfgehelen, het uitlaatsysteem, de ophanging en de multimedia Connect 3D Nav met een scherm van 8,8 duim.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten