Alpina heeft dus zopas zijn nieuwe B5 Biturbo voorgesteld, een auto die de BMW M5 blijft beconcurreren. Het nieuwe model pakt immers uit met liefst 600 pk en 800 Nm, net zoals de M5 die in 2014 voorgesteld werd ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van het model. Alpina geeft BMW dus een koekje van eigen deeg, wat niet echt verrassend is.
Het hart van de B6
Hoe dan ook, de 4,4 liter grote biturbo-V8 van Alpina is niet nieuw, want we vinden hem ook terug in de 6-Reeks Gran Coupé, die bij de Duitse preparateur B6 Biturbo Gran Coupé heet. Dankzij deze vurige motor trekt de B5 Biturbo op van 0 tot 100 km/h in 4,2 seconden, nauwelijks 3 tienden meer dan de M5 die de 30ste verjaardag van het model vierde. En ook qua topsnelheid hoeft hij niet onder te doen, want met 600 pk gaat Alpina er prat op dat zijn B5 Biturbo 328 km/h haalt, zelfs met de achttrapsautomaat (anders dan de M5, die een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling heeft).
Weelderig
Alpina is er altijd in geslaagd een publiek van liefhebbers aan te spreken en dan in het bijzonder mensen die discretie waarderen, en dan kan niet gezegd worden van de M5. Op dat vlak hebben beide concurrerende modellen wel elk hun eigen publiek. De B5 Biturbo besteedt meer aandacht aan veelzijdigheid dan aan brute sportiviteit en is beschikbaar in de versies berline en break Touring vanaf 108.600 of 111.900 euro (Duitse prijzen). Dat is bijna democratisch als je weet dat je voor de befaamde M5 30 Jahre bijna 150.000 euro moet neertellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!