Met modellen zoals de A290 en de A390 maakt Alpine werk van zijn elektrische toekomst, toch kijkt de Franse sportwagenbouwer nog een keertje achterover. Naar de A110, het model dat Alpine weer op de kaart zette met zijn retromoderne lijnenspel en zijn prettige rijdynamiek. Op de Mondial de l'Automobile in Parijs parkeert de sportieve Renault-dochter een passend eresaluut onder de schijnwerpers: de A110 R Ultime.
De in een oplage van slechts 110 exemplaren gebouwde Ultime is een speciale versie van de hardcore Alpine A110 R. Centraal achterin ligt de bekende 1,8 liter-turbobenzine, die een nieuwe turbo en een speciale uitlaatlijn van Akrapovic in de strijd gooit om het vermogen op te krikken van 300 naar 345 pk. Het maximale koppel stijgt intussen van 340 naar 420 Nm. Die power wordt. nog steeds op de achterwielen gezet, maar Alpine vervangt de gerobotiseerde zevenbank wel door een sterkere versnellingsbak met zes verhoudingen.
Gepeperd prijskaartje
Het onderstel van de Alpine A110 R Alpine combineert een AP Racing-remsysteem met verstelbare Öhlins-dempers en PS Cup 2-banden van Michelin-makelij. Het koetswerk verwelkomt extra aerodynamische hulpmiddelen, waardoor de downforce met nog eens 160 kilogram toeneemt. Binnenin wordt de speciale, door de Atelier Sur-Mesure uitgevoerde aankleding gezegend met heerlijke kuipstoeltjes.
Maar dat alles heeft wel een prijs. Een erg stevige prijs, want de Alpine A110 R Ultime verandert pas van eigenaar vanaf 265.000 euro. Slik.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!