Op een exclusieve preview in hartje Parijs werd het zelfs door de aanwezige journalisten geopperd. Dat de A290 toch vooral een getunede Renault 5 is. Waarop Alpine enigszins in een Franse colère ontstak. Ook de A290 werd immers gebouwd rond de drie pijlers van het merk - prestaties, wendbaarheid en lichtheid - dus hoe kan het karretje dan geen Alpine zijn?
Er is dus meer aan de hand met de nieuwe Alpine A290. We zochten voor jullie uit hoe de vork dan precies aan de steel zit.
Hydraulische stootstoppers
Het AmpR Small-platform werd een op een overgenomen van de Renault 5, een onderstel dat sowieso met een uitstekende 57/43-gewichtsverdeling komt. De sporen groeiden met zes centimeter – voornamelijk voor de bredere Michelins. Een aanpassing die moet zorgen voor meer stabiliteit. In datzelfde licht moeten ook de grotere antirolstangen en het specifieke aluminium subframe worden gezien. Aanpassingen die de onderbouw niet alleen stijver maar ook lichter maken dan dat van de Renault 5.
Minder onafgeveerde massa die de koetsrol nog wat verder helpt beperken waardoor de veerpoten niet nodeloos strak dienden te worden gespannen. Met de toevoeging van de hydraulische stootblokken van de A110 zou er zelfs over comfort gesproken kunnen worden. Bonus, want uiteraard dient deze Alpine in de eerste plek voor een kamerbrede glimlach te zorgen bij elke bocht die je ermee neemt. Ongeacht of je daarbij de voorkant zo scherp mogelijk op de koord wil zetten dan wel de achterkant eens wijd wil laten lopen. Ja, dat heb je goed gelezen, deze voorwielaandrijver is niet vies van wat overstuur.
Motor van de Mégane: specs en prestaties
Gezien de A290 beter kan Roll-en heeft hij een motor nodig die hem kan doen Rock-en. De molen van de 5 volstaat daarvoor niet, dus leende Alpine de extern geëxciteerde synchroonmotor (de elektromodules van Renault doen het zonder zeldzame aardmaterialen en bijgevolg zonder permanenten magneten) van de Mégane.
Die wordt geleverd in twee versies, te weten 180 en 220 pk. Het koppel is daarbij altijd 300 Nm. Geen overweldigende cijfers – 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden is niet meteen pupil verwijdend - al beloven de Fransen desalniettemin het nodige vuurwerk. Omdat de A290 leeg maar 1.479 kilo op de weegschaal zet, maar evengoed omdat het motormanagement zodanig staat afgesteld dat je zelfs met een bijna lege batterij toch op (quasi) dezelfde prestaties wordt getrakteerd.
Centraal zit dezelfde 52 kWh sterke batterij dat je ook tussen de wielen van de Renault 5 vindt (het pakket van 40 kWh maakt de oversteek niet). Cellen die je, net als bij de Renault, aan de snellader tot 100 kW kan laden. Op wisselstroom is dat de gebruikelijke 11 kW.
Stuur van een F1
Dat het meer om fun draait dan om pure prestaties wordt misschien nog het best gedemonstreerd door de rode OV-knop op de rechternaaf. Die Overtake-functie levert je het volle vermogen gedurende 10 seconden. Op datzelfde stuur staat trouwens ook nog het RCH (Recharge)-draaiwiel (waarmee je de remregeneratie regelt) en de Mode-toets (waarmee je schakelt tussen Save, Normal, Sport en Personal) waardoor de hoepel wat weg heeft van een F1. En da’s – met het Alpine F1 Team indachting – niet toevallig.
Uiteraard druk Alpine ook binnenin zijn stempel. Bijvoorbeeld met de automaatbediening van de A110 die de middentunnel siert of het al eerder vermelde stuur. Verder is de dashboardlayout vrij gelijkend aan die van de Renault 5, zij het dat de 10,25 duim grote tellerpartij en het aanraakscherm van 10,1 duim uiteraard komen met hun specifieke stijlelementen dan wel sportieve aanvullingen.
Op de display achter het stuur zullen vooral de driehoeken opvallen die de rij-info weergeven. Scroll je door het infotainment (dat ook nu draait op Android Automotive) dan zal je allicht snel botsen op de Alpine Telemetrics waar je naast de gebruikelijke rijdata ook een heuse digitale coach vindt die je helpt bij het volledig in de vingers krijgen van je A290. Waarna je via de Challenges die het systeem je presenteert kan checken hoever je daarmee staat.
Dit is en blijft een stadswagen. Al merken de Fransen wel fijntjes op dat ze met vijf deuren en een koffer van 326 liter de A290 zich een heel stuk praktischer toont dan de nieuwe Mini. Mocht je nog niet weten wie deze Alpine in het vizier neemt…
Design: koetswerk en afmetingen
Het design van de Renault 5 blijft duidelijk herkenbaar – klaarblijkelijk omdat het AmpR-platform daartoe verplichtte – wat min of meer ook zo opgaat voor de afmetingen van de A290 (3,99 meter in de lengte, 1,82 meter in de breedte, 1,52 meter in de hoogte). Om toch enigszins onderscheidend te zijn, krijgt de A290 wel een hoop extra plastic aangemeten. Zijschorten, grotere luchthappers, een diffusor en het spoilerlipje op de kofferklep, om de belangrijkste te noemen. Leuk, al weet de productieversie met die addenda het sex appeal van de A290_β concept niet volledig te evenaren.
Verwacht ook geen functie van die toevoegingen. Geen extra downforce en zo, de toevoegingen zijn er louter voor de esthetiek. Het meest in het oog springend blijven evenwel de vier koplampen. Een merktyperend stijlelement dat ook herhaald zal worden op de zes andere Alpines die nog in de pijplijn zitten. Waarbij elk model een eigen signatuur zal toebedeeld krijgen. Voor de A290 is dat de kruisvorm die de link moet leggen met de rallywereld.
Afhankelijk van je uitvoering – GT, GT Premium, GT Performance of GTS – word je ook getrakteerd op luxueuzere materialen (nappaleder, alcantara, …) en een hoogstaandere uitrusting (met bijvoorbeeld een Devialet-geluidsinstallatie). Wat ook wel mag gezien de hogere prijzen die Alpine ervoor vraagt. Want hoewel nog niet officieel gekend, mag je wel al rekenen op minstens 38.000 euro.
Ontdek deze Alpine A290 in video met AutoGids
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!