De technologiereuzen willen allemaal graag concurreren met Tesla, maar de Aziaten zijn het meest concreet. Na Foxconn, Sony en Xiaomi is het nu de beurt aan Huawei om zijn eerste 100% elektrische model te lanceren. Terwijl de specialist in smartphones en accessoires al de Seres SF5 had gelanceerd, een door een elektromotor aangedreven SUV maar wel met een range extender, is de Arcfox Alpha S puur elektrisch en doet hij een beroep op een conventionele batterij.
De Alpha S werd ontwikkeld in samenwerking met de Chinese constructeur BAIC, waarvan Arcfox een dochteronderneming is.
Rijbereik en laadcapaciteiten
Deze grote elektrische berline wordt gekenmerkt door vloeiende en elegante lijnen, getekend door Walter de Silva (Alfa Romeo 156, Audi A5, enzovoort), en heeft het profiel van een vijfdeurscoupé. De Arcfox Alpha S geniet echter ook een ultramodern platform met een elektrische architectuur op 800 volt die hem in staat stelt met een zeer hoog vermogen op te laden en in slechts 10 minuten een rijbereik van 200 km te recupereren.
Zijn batterij van 93,6 kWh kan in 15 minuten van 30 tot 80 procent worden opgeladen, terwijl het rijbereik 708 km bedraagt (volgens de Chinese cyclus). Die actieradius belet niet dat de Arcfox Alpha S indrukwekkende prestaties kan voorleggen, want hij heeft vierwielaandrijving met één motor per as voor een totaal vermogen van 640 pk.
Level 3
Zoals de meeste Chinese elektrische auto's heeft de Arcfox Alpha S een aanzienlijk arsenaal aan technologie en zou hij in staat zijn autonoom te rijden op niveau 3, wat betekent dat de bestuurder in bepaalde omstandigheden het stuur kan loslaten. Daartoe is hij uitgerust met 13 camera's en 34 HD-sensoren (waaronder 3 Lidars).
Maar ook het interieur barst van de technologische snufjes, met een instrumentenpaneel en infotainmentscherm uit één stuk dat meer dan de helft van het dashboard beslaat. De Huawei Inside-interface is in-house ontwikkeld. Uiteraard zullen OTA (over-the-air) updates op afstand beschikbaar zijn om de systemen in de auto te upgraden en nieuwe functies mogelijk te maken.
Op het eerste gezicht zal dit model vooral bedoeld zijn voor de Chinese markt, maar gezien Huawei's wereldwijde ambities zou het weleens kunnen dat we deze Arcfox Alpha S op een dag in Europa zullen zien verschijnen. De eerste leveringen zijn begonnen in China en Huawei is van plan om – net als Tesla – een eigen oplaadnetwerk op te zetten met 84 stations die tegen eind 2022 operationeel moeten zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!