Ares Design, het Modenaanse designhuis dat een proces heeft gewonnen tegen Ferrari voor het exploiteren van het design van de 250 GTO, heeft zich ook gestort op de bekende De Tomaso Pantera. Er is een hele weg afgelegd sinds het prototype van 2017 en nu is hij klaar voor productie. De Panther ProgettoUno behoudt de strakke en hoekige lijnen van zijn muze. Dat geeft hem een katachtige aantrekking, terwijl de (led-)klapkoplampen nog een verwijzing zijn naar de auto uit de jaren '70. De ProgettoUno is langer (+12 cm) en een stuk breder (+27 cm) dan de klassieke Pantera. Maar de proporties lijken behouden, met een moderne stijl en de nieuwste technologieën, samen met een motor van Lamborghini.
Neoretro
De look van de Panther is nostalgisch, maar de carrosserie is volledig opgebouwd uit koolstofvezel en gemodelleerd in CFD. Dat geeft hem een messcherpe aerodynamica, met enkele mooie details zoals het design van de zijspiegels, de lamellen in de voorspoiler en de luchthappers voor de achterwielen. De look wordt vervolledigd door vijfspaaks velgen van Vossen van 20 duim vooraan en 21 duim achteraan, geschoeid in Pirello P Zero's. Aan boord zit je tussen leer en Alcantara in een uitgeklede cockpit, die de balans slaat tussen het heden en het verleden. Zo is er een groot scherm van 12,3 duim, maar bedien je alles via knoppen en schakelaars.
Taurine in de aderen
Het hart van de Panther ProgettoUno slaat volgens het ritme van een 5,2 liter grote V10 met een blokhoek van 90°, de motor van de Lamborghini Huracán. Het blok levert hier 650 pk en 600 Nm. Ares Design is ook de elektronisch gestuurde vierwielaandrijving en de 'bak met dubbele koppeling en 7 verzetten gaan halen in Sant'Agata Bolognese. De uitlaat is daarentegen wel specifiek voor dit model gebouwd. Ares geeft aan dat deze supercar van 0 tot 100 km/u sprint in 3,1 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 325 km/u. Al zullen slechts 21 personen het privilege hebben om dit mee te maken, voor een... vertrouwelijk bedrag. Wij zitten jammer genoeg niet bij de gelukkigen, dus we kunnen het je niet meegeven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!