Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Aston Martin V12 Vantage (2022)

Geschreven door Kevin Kersemans op 16-03-2022

Aston Martin lepelde voor het laatst een twaalfcilinder in zijn Vantage. De 5,2 liter grote V12 uit grote broer DBS verloor in het proces enkele luttele pk's, maar toch gaat het om de krachtigste V12 Vantage ooit.

Na vijftien jaar komt er een eind aan de bloedlijn van de V12 Vantage. In 2007 lepelde Aston Martin voor het eerst zijn grootste motor in zijn meest compacte model, en nu doet het dat opnieuw in de huidige generatie van de coupé – de Roadster wordt niet aangeboden als V12.

De twaalfcilinder in kwestie is uiteraard de 5.2-biturbo uit de Aston Martin DBS Superleggera, maar om de hiërarchie te respecteren moest die wel een kleine twintig pk prijsgeven. Met 707 pk (ofte 700 brake horse power) – tegenover respectievelijk 510 en 535 pk (503 of 527 bhp) voor de 'gewone' V8 en de F1 Edition – is de nieuwe telg echter nog altijd de krachtigste Vantage ooit.

322 km/u

Toch is de Vantage met vier cilinders extra onder de motorkap 'maar' een tiende van een seconde sneller over het sprintje van 0 tot 100 km/u dan de 'gewone' V8-versie (3,5 tegenover 3,6 seconden, terwijl de grotere DBS dezelfde klus klaart in 3,4 tellen), en ook de hogere topsnelheid (322 tegenover 314 km/u) zal in de praktijk vooral dienen om mee uit te pakken aan de toog.

LEES OOK Vergelijkende test Aston Martin Vantage vs 3 sportieve GT’s

De Aston Martin V12 Vantage is echter niet alleen krachtiger dan de V8, hij geniet ook tal van gewichtsbesparende maatregelen om het hogere gewicht van de twaalfcilinder te compenseren. Zo zijn de voorbumper, motorkap, de voorste spatborden en de zijschorten van carbon, terwijl de achterbumper en het kofferdeksel vervaardigd zijn van composietmateriaal. Daarnaast wordt ook een lichtere batterij gebruikt en is de uitlaatlijn 7,2 kilo lichter dan die van de V8 Vantage dankzij roestvrij staal van 1 mm.

Aangepaste ophanging

Nog in vergelijking met de V8 krijgt de Aston Martin V12 Vantage vooraan 50 en achteraan 40 procent stuggere veren, terwijl ook de voorste en achterste antirolstangen specifiek zijn. Achteraan zorgen hulpveren die wat zachter zijn dan de hoofdveren, ervoor dat het rijcomfort gevrijwaard blijft.

Aston Martin geeft ook aan de koetswerkstijfheid te hebben vergroot, en een aangepaste afstelling van de stuurinrichting zou voor een verbeterd stuurgevoel en dito respons moeten zorgen. De remmen zijn standaard koolstofceramisch.

Specifieke look

Uiterlijk is de V12 Vantage te onderscheiden van de V8 door zijn hertekende voorbumper met specifieke splitter en zijn 25 procent grotere radiatorrooster. Bovendien werd zijn koetswerk ook 40 mm breder gemaakt als gevolg van de bredere sporen. De grootste weggever is echter de hoefijzervormige ventilatieopening in de motorkap, evenals de uit de kluiten gewassen achterspoiler, die bij topsnelheid 204 kg neerwaartse druk genereert (maar die als optie ook kan worden weggelaten).

Binnenin zijn er minder verschillen met de V8 te vermelden, al is er in de V12 Vantage geen scheiding tussen de interieurruimte en de koffer, om de inzittenden optimaal te laten genieten van de typische V12-soundtrack en om de nieuwe veerpootbrug tussen de achterste wielkasten beter te laten bewonderen.

Prijs en leveringen

Naar de prijs van deze allerlaatste Aston Martin V12 Vantage hebben we het raden. Het doet er ook niet veel meer toe, want als je zin hebt om een exemplaar op de kop te tikken, zal je moeten wachten tot er eentje tweedehands opduikt. De 333 geplande exemplaren zijn immers allemaal al verkocht – naar verluidt was het enthousiasme na de aankondiging van het model in december 2021 zo groot dat Aston Martin binnen de kortste keren een wachtlijst moest aanleggen. Maar als het een troost mag zijn, wij waren ook niet bij de gelukkigen... In ieder geval zullen de leveringen gebeuren vanaf het tweede kwartaal van dit jaar.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten