Tussen de conceptversie van de V12 Vantage uit december 2007 en de productieversie die Aston Martin begin maart in Genève zal presenteren, liggen slechts een kleine vijftien maanden. De ingenieurs in Gaydon hebben dus flink doorgewerkt om de V8 in de Vantage door de V12 te vervangen en de auto aan te passen. Deze atmosferische zesliter ontwikkelt 517 pk (380 kW) bij 6.500 o/m en een koppel van 570 Nm bij 5.750 o/m en wordt gekoppeld aan een manuele zesbak. Daarmee haalt deze coupé van 4,38 meter lang een topsnelheid van 305 km/h en heeft hij slechts 4,2 seconden nodig om van 0 tot 100 km/h te spurten.
De levendigheid van de V12 Vantage is gegarandeerd door een gewichtsverdeling van 51/49 procent over voor- en achteras, waarbij 85 procent van het gewicht tussen de twee assen geconcentreerd is. Hij profiteert ook van materialen en onderdelen uit de competitie, zoals ceramische remmen. De V12 Vantage gebruikt ook koolstofvezel en andere lichte materialen, zodat hij maar 1.680 kilogram weegt. Dat is 50 kilo minder dan de V8 Vantage, terwijl zijn motor 100 kilogram meer weegt. Deze krachtige achterwielaandrijver beschikt eveneens over een zelfsperrend differentieel, een dynamische stabiliteitscontrole met circuitmodus, een antispinsysteem en een noodremhulp.
De cockpit ziet er sportief uit, met zwarte tinten en koolstofinzetstukken. De standaardsportstoelen zijn op tien manieren elektrisch verstelbaar en lichtgewichtstoelen zijn verkrijgbaar als optie. Van deze Britse sportwagen, die in Genève onthuld zal worden, zullen jaarlijks slechts tussen driehonderd en vijfhonderd stuks worden gebouwd. De eerste exemplaren worden in de loop van de herfst geleverd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!