De nieuwe Audi A4 Avant zal voor het eerst in levenden lijve te zien zijn op het Zwitserse autosalon. Deze koetswerkversie zal ongetwijfeld weer veel bijval genieten dankzij de veelzijdigheid van zijn koffer. Met 490 liter in standaardconfiguratie tot maximaal 1.430 liter gaat het koffervolume er aanzienlijk op vooruit ten opzichte van de vorige A4 Avant, zodat de nieuweling zelfs een behoorlijk goed figuur slaat tegenover zijn rechtstreekse rivalen. Voor het overige neemt de nieuwe A4 Avant zowat alle kenmerken van de berline over, zoals de fameuze "daglichtjes". Hiermee anticipeert Audi op de verplichting vanaf 2010 om alle auto's met dat soort koplampverlichting te voorzien. Ook mechanisch zijn er maar weinig verschillen met de berline. De ophanging is wel aangepast om een zwaardere last te kunnen dragen.
Meer details
Net zoals de berline heeft de nieuwe A4 Avant in vergelijking met zijn voorganger een kortere vooroverhang en een langere wielbasis. Het differentieel werd net achter de motor geplaatst, zodat de vooras 154 millimeter naar voren kon worden geschoven. In totaal werd de Avant 12 centimeter langer, waardoor hij 4,7 meter meet. Deze koetswerkgroei maakte ook een grotere laadruimte mogelijk. Als de asymmetrisch deelbare achterbank rechtop staat, kan de koffer tot 490 liter slikken, maar als je alles neerklapt, groeit dat volume tot 1.430 liter. Als optie zijn een apart skiluik in de achterbank en een elektrische kofferklep verkrijgbaar. Het koetswerk van de nieuwe A4 Avant werd niet alleen groter, maar ook lichter en stijver dan dat van zijn voorganger.
Aanvankelijk zal Audi de A4 Avant met vijf motoren aanbieden: twee benzines en drie diesels. De 1.8 TSI is een compacte en lichte viercilinder-turbo met directe injectie en levert 160 pk en 250 Nm tussen 1.500 en 4.500 o/m. Hij spurt in slechts 8,9 seconden naar 100 km/h. Een flinke trap hoger staat de 3.2 FSI, met onder de motorkap een rechtstreeks ingespoten V6 van 265 pk, met variabele lifthoogte van de inlaatkleppen dankzij het Audi Valvelift-systeem. Deze topversie heeft slechts 6,4 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te snellen.
De 2.0 TDI-diesel is sinds de lancering van de VW Tiguan en de Audi A4 berline overgestapt op een common rail-injectie (in plaats van pompinjectoren). Hij levert 143 pk of - voor ons fiscaal veel gunstiger - 136 paarden. Het koppel bedraagt in beide gevallen 320 Nm. De topdiesel is een volledig nieuwe 3.0 TDI die 240 pk levert en tussen 1.500 en 3.000 o/m permanent 500 Nm ter beschikking houdt. Hij stuwt de Avant naar 100 km/h in 6,3 seconden. Net zoals de 3.2 FSI kan hij naar keuze worden gekoppeld aan een manuele of een automatische zesversnellingsbak en heeft hij een permanente vierwielaandrijving. Voor de 2.0 TDI staat een CVT-automaat in de optielijst. Later volgen nog een 2.0 TDI met 170 pk en een 2.7 TDI met 190 pk (of een fiscaal toegeknepen versie met 163 pk).
Net zoals de berline krijgt de break led-dagverlichting. Als optie zijn xenonlampen verkrijgbaar. De handremhendel is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor de bedieningsknop van een volledig elektrische parkeerrem. Een laatste nieuwigheid is de adaptieve airbag, die zich aan de kracht van de botsing en de lichaamsbouw van de inzittende aanpast.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!