Herinner je de Audi A6 Avant e-tron Concept? Gebaseerd op de Sphere-designstudies van Audi deed die in 2022 de monden openvallen, ook trouwens op het toenmalige salon van Brussel. Twee jaar later blijkt het productiemodel amper af te wijken van het gestileerde silhouet van die concept. Wat zowel opmerkelijk als lovenswaardig is.
Een keuze die alleszins voor een uitgesproken sportieve look die nogal clasht met de burgerlijke lijnen van de uitzwaaiende A6. Kijk, daar worden wij nu blij van!
Licht in het donker
Een deel van die esthetische bravoure mag op het conto van de dynamische ledlichten. Naar analogie met de Audi A5 en de Audi Q6 kan je die lampen van een ander design voorzien, waarbij de OLED’s achteraan zelfs kunnen ‘fonkelen’. Mocht je toch vermoeden dat je nog niet genoeg gezien bent: in de A6 kan je optioneel ook de vier ringen op de koffer van een schijn voorzien.
Klaarblijkelijk een legislatief huzarenstukje waar ze in Ingolstadt best trots op zijn dat ze het wisten te verwezenlijken.
Digitalisme
De Q6 en A5 mogen nog even blijven, want naast de lichtshow deelt de A6 ook zijn boordplanklayout met voorgenoemde Audi’s. Met dus centraal opnieuw hetzelfde MMI Panoramic Display bestaande uit een 11,9 duim grote Virtual Cockpit die zich geflankeerd ziet door het MMI Touch Display van 14,5 duim (het centrale aanraakscherm dus) en, als je dat hebt bijbesteld, het 10,9 duim grote MMI Front Passenger.
Via dat laatste kan je je bijrijder (lees: je kinderen) rustig houden door wat YouTube-shizzle af te spelen (mogen we het AutoGids-kanaal voorstellen?) terwijl jij je een weg baant door het drukke verkeer. Mocht je de neiging niet kunnen weerstaan toch mee te gluren (onze video’s zijn inderdaad zo goed), weet dan dat de Active Privacy Mode jouw kijkhoek volledig blokkeert.
Wil je toch per se op meerder schermen tegelijk turen: de A6 komt met de nieuwste generatie cameraspiegels. Waarbij Audi ons heeft verzekerd dat – door de nieuwe plaatsing in de A-stijlen – ze niet meer zo enerverend zouden mogen zijn als die van de Audi Q8.
Ruimte zat
De A6 komt er als Sportback en als Avant, waarbij het grootste verschil schuilt in de koffer…als ook de achterbank wordt neergevouwen. Standaard kan je dus zowel in de break als de vijfdeurs 502 liter kwijt. Door de hogere koetsbouw van 1,53 meter pas je in de Avant maximaal 1442 liter tegenover 1.330 liter voor de Sportback.
Dat zijn inderdaad geen recordwaarden, al merk je snel waar de 4,93 meter in de lengte, 1,92 meter in de breedte en dus respectievelijk 1,53 meter (Avant) en 1,49 meter (Sportback) aan zijn opgegaan. De achterbank grossiert namelijk in ruimte waarbij ook de plek in het midden redelijk bruikbaar is door de vlakke vloer. Wat een primeur blijkt te zijn voor een auto gebouwd op het PPE-platform.
Heb je ook het panoramische dak aangevinkt (dat laat zich trouwens via elektrische impulsen in helderheid aanpassen) dan lijk je helemaal op een tribune te zitten. Weet ook dat, mocht je toch wat stouwvolume te kort komen, je je altijd nog kan beroepen op de 27 liter grote frunk.
Luchtkliever
Nog een gigantische verwezenlijking – en dan vooral van de Sportback – is de aerodynamische coëfficiënt die Audi wist te halen. In zijn meest meegaande vorm haalt de A6 een Cx van 0,21. Voor de Avant is dat een nog altijd behoorlijke 0,24. Een cijfer waarvoor je wel de luchtvering en cameraspiegels moet bijbestellen, terwijl je evenzeer dient te blijven staan op de standaard 19-duimers.
Afstandsreiziger
Voor wat hoort dan wel wat. In die meest aerodynamische vorm zou je met de Sportback 750 kilometer ver moeten raken. In de Avant is dat 720 kilometer. Zie je die WLTP-waardes op je technische fiche, dan heb je geopteerd voor de ‘gewone’ A6 e-tron van 286 pk met de 100 kWh grote batterij (netto 94,9 kWh). Dat betekent evenzeer dat je pas later in de levenscyclus van het model je A6 bent mogen gaan ophalen.
Bij de lancering levert Audi de Sportback en Avant enkel als e-tron Performance of als S6. In het eerste geval stijgt het vermogen naar 367 pk (wat dat dan doet met het rijbereik weten we evenwel niet), terwijl de S6 er een asynchrone motor bijkrijgt op de vooras en daardoor zomaar eventjes 503 pk op het asfalt zet. Een aparte opstelling, zeer zeker, maar eentje waar weldegelijk over is nagedacht.
Het voordeel van die asynchrone motor op de vooras is namelijk dat die zich volledig uit laat schakelen waardoor je minder verbruikt bij cruisen. Ondanks dus de spurt van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en zijn top van 240 km/u zou je dus ook in de S6-en nog altijd tussen de 670 (Sportback) en 640 (Avant) kilometer ver moeten raken.
Moet het allemaal zoveel niet zijn, weet dan dat Audi ook een 83 kWh-batterij heeft voorzien. Die zal onvermijdelijk het vermogen en het rijbereik naar beneden halen (al zou je ook met het kleinere pakket nog altijd 610 kilometer ver moeten raken), weliswaar ten voordele van de aanschafprijs.
Turboladen
Ongeacht je batterijpakket, de A6 komt altijd met een 800 volt-structuur die tot 270 kW aan snelladen aankan. Daarmee tank je tot 310 kilometer aan rijbereik in 10 minuten. Heb je wat meer tijd, dan kan je in 21 minuten je cellen van 10 terug naar 80 procent brengen.
Op wisselstroom moet je het voorlopig doen met 11 kW al zal Audi daar binnen afzienbare tijd een optionele interne lader van 22 kW aan toevoegen. In de tussentijd kan je je A6 een handje helpen door maximaal energie te recupereren. Deze e-tron haalt immers tot 210 kW terug binnen bij het regeneratief remmen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!