Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A8 Hybrid

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-08-2011

Dat er een hybride variant van de Audi A8 zat aan te komen, was voorspelbaar nadat in Genève al een prototype werd onthuld. Hij heeft een turboviercilinder en een elektromotor voorin, die samen 245 pk leveren.

In 2012 brengt Audi de A8 Hybrid op de markt. Hij koppelt een 2.0 TFSI met 211 pk (155 kW) en 340 Nm aan een elektromotor van 54 pk (40 kW) en 210 Nm. Wanneer beide krachtbronnen samenwerken, kunnen ze maximaal 245 pk (180 kW) en 480 Nm opwekken. De elektrische motor zit daar waar normaalgezien de koppelomvormer van de achttrapsautomaat te vinden is. Een meerschijvenkoppeling maakt dat de TFSI al dan niet aan de rest van de aandrijflijn wordt aangekoppeld. De voeding van de elektromotor komt van een lithium-ionbatterij van 1,3 kWh die onder de koffervloer opgeborgen zit.

De prestigeberline kan tot een snelheid van 100 km/h zuiver elektrisch rijden, maar dan maar erg kortstondig. Zo houdt hij het bij 60 km/h maximaal drie kilometer lang vol. De bestuurder kan uit drie rijprogramma's kiezen: EV om zoveel mogelijk elektrisch te rijden, D om het beste uit beide krachtbronnen te halen en S voor een dynamische rijstijl. De A8 Hybrid komt toe met 6,4 l/100 km benzine op de normverbruikscyclus, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 148 g/km. De topsnelheid bedraagt 235 km/h en de sprint naar 100 km/h duurt 7,7 seconden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten