In 2012 brengt Audi de A8 Hybrid op de markt. Hij koppelt een 2.0 TFSI met 211 pk (155 kW) en 340 Nm aan een elektromotor van 54 pk (40 kW) en 210 Nm. Wanneer beide krachtbronnen samenwerken, kunnen ze maximaal 245 pk (180 kW) en 480 Nm opwekken. De elektrische motor zit daar waar normaalgezien de koppelomvormer van de achttrapsautomaat te vinden is. Een meerschijvenkoppeling maakt dat de TFSI al dan niet aan de rest van de aandrijflijn wordt aangekoppeld. De voeding van de elektromotor komt van een lithium-ionbatterij van 1,3 kWh die onder de koffervloer opgeborgen zit.
De prestigeberline kan tot een snelheid van 100 km/h zuiver elektrisch rijden, maar dan maar erg kortstondig. Zo houdt hij het bij 60 km/h maximaal drie kilometer lang vol. De bestuurder kan uit drie rijprogramma's kiezen: EV om zoveel mogelijk elektrisch te rijden, D om het beste uit beide krachtbronnen te halen en S voor een dynamische rijstijl. De A8 Hybrid komt toe met 6,4 l/100 km benzine op de normverbruikscyclus, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 148 g/km. De topsnelheid bedraagt 235 km/h en de sprint naar 100 km/h duurt 7,7 seconden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!