Waarmee Audi ineens een nieuwe recordhouder in zijn rangen heeft, want met die bulk aan vermogen is de RS E-tron GT Performance met voorsprong de meest krachtige productiewagen in de geschiedenis van het merk. Spant die zijn spieren dan knal je 2,5 seconden later al voorbij de 100 km/u. Indrukwekkend, zij het dat de Porsche Taycan Turbo GT met zijn 1.034 pk datzelfde spurtje trekt in 2,2 tellen. Of hoe de pikorde ook na beide facelifts bewaard blijft.
Moet het niet perse zo snel - nu ja - dan kan je altijd nog opteren voor de 'basis' S E-Tron GT (679 pk) of de gewone RS E-tron GT (856 pk). Waarmee je ineens de volledige E-tron GT-cataloog kent. Alle versies krijgen sowieso sycnhroonmotoren met permanente magneet op beide assen die gevoed worden door een voortaan 105 kWh grote batterij (netto: 97 kWh). Een toegenomen vermogen dat vooral toe te schrijven is aan de grotere energiedensiteit van de cellen (met dank aan de betere koeling en veranderde chemische samenstelling). Of in verstaanbaar Nederlands: de omvang van het batterijpakket groeide niet.
De batterij verloor eveneens 9 kilo - al gooit ze met 625 kilogram nog altijd een serieus gewicht in de bascuul - terwijl ze ook meer stroom kan recupereren. Ga je op de rem, dan sleurt de elektronica voortaan tot 400 kW terug naar de lithium ions in plaats van 290 kW. Eenzelfde verhaal aan de snellader waar de maximale laadcapaciteit werd bijgesteld van 270 naar 320 kW.
In ideale omstandigheden (een zeer belangrijke nuance) zou je je batterijen daarmee in 18 minuten van 10 terug naar 80 procent kunnen vullen. Een voorwaarde die trouwenws evenzeer wordt vereist wil je in de buurt komen van het nieuwe WLTP-bereik van 609 kilometer
Meer dynamiek, meer comfort
Standaard steunt de E-tron GT op luchtveren. Elke balg krijgt daarbij twee kamers met evenveel kleppen. Een alteratie die een dynamischere wegligging moet garanderen zonder dat je evenwel inboet aan comfort. Als optie kan je verder nog opteren voor de actieve demping die de Gran Tursimo zoveel mogelijk horizontaal probeert te houden tijdens het betere gooi- en smijtwerk. Voor wie dat laatste zou primeren: ook vierwielsturing is opnieuw van de partij al dien je die - evenzeer - van de optielijst te plukken.
Sportiviteit die je ook binnenin extra kan laten accentueren. Door een rode bies op het nu boven en onder afgeplatte stuur, bijvoorbeeld (toch als één van de RS-en geselecteerd werd). Verder gaat het, net als aan de buitenkant, om kleine detailwijzigingen die de E-Tron GT vooral wat meer cachet bezorgen. Het gigantische panoramische dak, dat zich met een druk op de knop laat verduisteren, zet die extra zucht naar klasse misschien nog het meest in de verf.
Wat ook wel mag: het bijkomende vermogen en de extra luxe komen immers vergezeld van een grotere financiële inleg. De S E-tron GT start voortaan vanaf 128.650 euro, voor de RS E-Tron GT Performance betaal je minstens 165.560 euro. Bestellen kan vanaf nu, de eerste leveringen zijn voorzien voor dit najaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!