Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi e-tron S: alle details

Geschreven door Yeelen Möller op 01-07-2020

Audi heeft de e-tron S en de e-tron S Sportback volledig onthuld. De elektrische SUV's krijgen meer vermogen en moeten behendiger zijn in de bochten dankzij een elektrisch vectoriële koppelverdeling.

Op uiterlijk vlak verschillen de e-tron S en e-tron S Sportback vooral van de 55 en de 50 in de breedte. De wielkasten zijn namelijk 23 millimeter breder geworden aan elke kant, waarmee de auto in totaal bijna 5 centimeter breder is geworden. Toch blijft de stroomlijn intact dankzij een geoptimaliseerd design van de luchtkastverbreders en slimme koelgaten voor de remmen die kunnen sluiten bij normaal rijgedrag. Andere speciale details zijn de zilveren inzetstukken voor- en achteraan en de zilveren spiegelkappen, tenminste als je niet voor de cameraspiegels gaat. Ook kan je nu het onderste deel van het koetswerk in een contrastkleur samenstellen.

Drie elektromotoren

Volgens Audi is de e-tron S (Sportback) de eerste massaproductiewagen met drie elektromotoren ter wereld. De achterste elektromotor van de gewone e-tron zit nu op de vooras, terwijl de voorste elektromotor naar achter verhuist en daar een identieke tweeling tegenkomt. Achteraan heeft elk wiel dus zijn eigen elektromotor zonder mechanische link, wat betekent dat de koppelverdeling volledig elektrisch kan geregeld worden. Deze vectoriële koppelverdeling zorgt voor een beter bochtengedrag en maakt zelfs gecontroleerde drifts mogelijk.

Boost

Leg je de aandrijflijn in Sport en geef je plankgas, dan leveren de drie elektromotoren van de Audi e-tron S (Sportback) 8 seconden lang een boostvermogen van 370 kW, ofwel 503 pk, met een koppel van 973 Nm. Daarna schiet er nog steeds 435 pk en 808 Nm over. Accelereren van 0 naar 100 doet de e-tron S in 4,5 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 210 km/u. Dat extra vermogen eist wel zijn tol op het rijbereik, dat nu nog 360 km (e-tron S) of 365 km (e-tron S Sportback) bedraagt in plaats van respectievelijk 436 en 446 km voor de 55 volgens de WLTP.

97.100 euro

Standaard krijgt de e-tron S 285 mm brede banden rondom en elektrisch verstelbare sportstoelen. Voor de e-tron S betaal je minstens 97.100 euro, de Sportback heb je vanaf 99.110 euro. Dat is respectievelijk 11.340 euro meer dan de e-tron 55 (Sportback) je kost. Vanaf de herfst rolt de e-tron S van de band in Vorst (Brussel).

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten